مستوى إدراک معلمي ومعلمات الرياضيات بالمرحلة الثانوية بمحافظة الخرج لأهم الممارسات التدريسية المتسقة مع مدخل التعليم المستند إلى الدماغ Secondary Mathematics Teachers’ Perception of the Most Vital Teaching Practices Consistent with Brain-based Education Access in Al-Kharj Governorate.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد، کلية التربية بالخرج جامعة الأمير سطام بن عبدالعزيز المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدفت الدراسة إلى الکشف عن مستوى إدراک معلمي ومعلمات الرياضيات بالمرحلة الثانوية بمحافظة الخرج لأهم الممارسات التدريسية المتسقة مع مدخل التعليم المستند إلى الدماغ، وتم بناء أداة الدراسة (الاستبانة) وتحديد أهم الممارسات التدريسية وصياغتها بعدَ مراجعة الأدبيات والدراسات ذات العلاقة، وتحکيمها من الخبراء والمختصين في تعليم الرياضيات. وتکونت عينة الدراسة من (73) معلماً ومعلمة تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وطُبِّقت الأداة خلال الفصل الثاني من العام الدراسي 1441هـ، وأظهرت النتائج أن مستوى إدراک معلمي ومعلمات الرياضيات بالمرحلة الثانوية للممارسات التدريسية جاءَ بدرجة عالية، بمتوسط حسابي بلغ (2.41). وتوصلت الدراسة إلى عدمِ وجودِ فرقٍ ذي دلالةِ إحصائيةِ بين متوسط إدراک عينة الدراسة للممارسات التدريسية المتسقة مع مدخل التعليم المستند إلى الدماغ تبعاً لاختلاف متغير الجنس (ذکر، أنثى). وأوصت الدراسة بتضمين هذه الممارسات التدريسية في برامج التنمية المهنية لمعلمي ومعلمات الرياضيات بالمرحلة الثانوية بالمملکة العربية السعودية، وتقويم أدائهم وفقاً لأهم مؤشراتها.
Abstract:
The current study aimed to explore the awareness level of mathematics high school teachers of the most important teaching practices which are consistent with brain -based education access. After determining and formulating the most significant teaching practices, a questionnaire was designed as the research instrument after reviewing the related studies and literature and consulting experts and specialist in teaching mathematics. The study sample comprised (73) male and female teachers who have been randomly selected. The study instrument was applied in the second semester of the academic year 2020, and the results of the study revealed high level of awareness with an arithmetic mean (2.41) among mathematics high school male and female teachers. It also concluded that gender variation does not have any statistical indication among the subjects of the study for the awareness average of the most important teaching practices consistent with brain -based education access. The study recommended that these teaching practices can be employed in the professional development programs for mathematics teachers in high schools, and their performance can be evaluated according to their most significant results and indicators.

الكلمات الرئيسية