درجة ممارسة معلمات الرياضيات لتدريس مهارات حل المسائل الرياضية اللفظية بالمرحلة المتوسطة The Degree of the Practice of Mathematics Teachers to Teach the Skills of Solving Verbal Mathematical Issues in the Middle Stage

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 ماجستير المناهج وطرق تدريس الرياضيات بکلية التربية جامعة طيبة

2 أستاذ المناهج وطرق تدريس الرياضيات المشارک بکلية التربية جامعة طيبة بالمدينة المنورة باللملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

 هدفت الدراسة إلى قياس درجة ممارسة معلمات الرياضيات لتدريس مهارات حلِّ المسائل الرياضية اللفظيَّة بالمرحلة المتوسطة، ولتحقيق هدف الدراسة اتبعت الباحثة المنهج الوصفي المسحي، کما أعدَّت بطاقةَ ملاحظةٍ کأداةٍ لقياس درجة الممارسة، وتکونت البطاقة من (25) مهارة موزعة على خطوات حل المسألة الرياضية: فهم وتحليل المسألة الرياضية، وضع خطة أو استراتيجية للحل، تنفيذ خطة الحل، التحقق من صحة الحل. وطبقت الأداة على عينة الدراسة، وهن (30) معلمة من معلمات الرياضيات بالمرحلة المتوسطة، وقد تم تطبيقها في (17) مدرسة من مدارس المدينة المنورة في الفصل الدراسي الثاني من العام الدراسي 1440ه، وقد أسفرت الدراسة عن النتائج التالية: أن درجة ممارسة معلمات الرياضيات لتدريس مهارات حل المسائل الرياضية اللفظيَّة بالمرحلة المتوسطة بالمدينة المنورة جاءت بدرجةٍ متوسطةٍ، حيث بلغ المتوسط الحسابي لها (2.79).
Abstract:
The aim of the study was to measure the degree of mathematics teacher practice to teach the skills of solving verbal mathematical issues in the intermediate stage, to achieve this study, the researcher followed the descriptive Survey Methodology , and she prepared a note cart as a tool to measure the degree of practice, The card consists of 25 skills distributed on the steps to solve the mathematical issue: understanding and analysis of the mathematical issue, the development of a plan or strategy for the solution, implementation of the solution plan, validation of the solution. The tool was applied to the sample of the study, which are 30 teachers of mathematics in the intermediate stage, and it was applied in 17 schools of Madinah in the academic year 1440 AH. The study produced the degree of practicing mathematics teachers to teach the skills of solving verbal mathematical issues in the intermediate stage in Madinah came at a medium degree, with an arithmetic mean (2.79).

الكلمات الرئيسية