تقويم محتوى کتب الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير الوطنية لمناهج الرياضيات بالمملکة العربية السعودية Evaluation of the Content of Mathematics Students Textbooks in the Primary School According to the National Standards for Mathematics Curriculums in Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 معلم في وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية

2 أستاذ تعليم الرياضيات في کلية التربية بجامعة الملک سعود بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث إلى تقويم محتوى کتب الرياضيات بالمرحلة الابتدائية في ضوء المعايير الوطنية لمناهج الرياضيات، وتم استخدام المنهج الوصفي من خلال أسلوب تحليل المحتوى، وتکونت عينة البحث من کتب الرياضيات للصفوف الرابع والخامس والسادس بالمرحلة الابتدائية، وتمثلت أداة البحث في بطاقات تحليل محتوى تم بنائها في ضوء المعايير الوطنية لمناهج الرياضيات، وانتهت نتائجه إلى أن مستوى توافر معايير المحتوى الأربعة بمتوسط حسابي لکل منها من أصل (2) على النحو التالي: مستوى التوافر لفرع الأعداد والعمليات عليها "متوسط" بمتوسط حسابي (1.25)، ومستوى التوافر لفرع الجبر والتحليل "متوسط" بمتوسط حسابي (0.84)، ومستوى التوافر لفرع الهندسة والقياس "متوسط" بمتوسط حسابي (0.86)، ومستوى التوافر لفرع الإحصاء والاحتمالات "منخفض" بمتوسط حسابي (0.65). وفي ضوء نتائج البحث تم الخلوص إلى عددًا من التوصيات؛ منها: مراجعة الکتب وتطويرها في ضوء معايير الأداء لمعايير المحتوى الأربعة والتي لم تتوافر في ضوء التحليل لکتب الصفوف الثلاثة الرابع والخامس والسادس من المرحلة الابتدائية، لتتم معالجتها وتضمين المعايير الوطنية لمناهج الرياضيات في محتواها.
Abstract:
The purpose of the current research is to evaluate the content of mathematics student’s textbooks in the primary school according to the national standards for mathematics curriculums. The descriptive method has used through using content analysis, and the research sample consisted of mathematics books for the fourth, fifth and sixth grades in the primary school. The instrumentation of the research was a content analysis checklist that was designed in the light of National standards for mathematics curriculums. Findings revealed that the level of availability of the four content standards with a mean for each of (2) as follows: the level of availability of "numbers and operations "branches "average" with  (M=1.25), and the level of availability of "Algebra and Analysis"  branch is "average" with (M= 0.84), the level of availability of "engineering and measurement" branch is "average" with (M= 0.86). Finally the level of availability of "Statistics and probabilities" branch is "Low" with (M= 0.65). In light of the findings, a number of recommendations were suggested, including: Reviewing and developing textbooks in light of the performance standards for the four content standards, which were not available in light of analysis of the fourth, fifth and sixth grades textbooks in the primary school, to be processed and included in national standards for mathematics curriculums.
 

الكلمات الرئيسية