منظومـــة مقترحة قائمـة على التعليم المدمج لتنميــــة بعض مهارات ما وراء المعرفة وأثرها في تعزيز الأمن الفکـري لدى المراهقين من نزلاء دار الملاحظة A Proposed System Based on Combined Education to Develop Some Metacognitive Skills and Their Impact on Enhancing Intellectual Security Among Adolescents of Dar Almolahzah Guests

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المشارک جامعة الطائف بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

يهدف البحث إلى تعزيز الأمن الفکري لدى عينة من المراهقين من نزلاء دار الملاحظة بمحافظة الطائف، وذلک بتصميم وبناء منظومة مقترحة قائمة على التعليم المدمج ومعرفة دورها في تنمية بعض مهارات ما وراء المعرفة وبيان أثر ذلک في تعزيز الأمن الفکـري لدى عينة البحث التي قسمت إلى مجموعتين تجريبيتين في ضوء الأسلوب المعرفي (الاستقلال – الاعتماد) على المجال الإدراکي. تم استخدام نموذج ADDIE کأحد نماذج التصميم التعليمي ، مروراً بخطوات التحليل، التصميم، التطوير، التطبيق، فالتقويم. استخدم الباحث المنهج شبة التجريبي في تنفيذ تجربة البحث، اعتمادًا على بعض الأدوات منها: اختبار الأشکال المتضمنة الصورة الجمعية، لتصنيف عينة البحث إلى (مستقل/ معتمد)،اختبار تحصيلي للمفاهيم المرتبطة بمهارات ما وراء المعرفة ومجالات تعزيز الأمن الفکري ومقياس ما وراء المعرفة من إعداد الباحث لمعرفة مدى تحقق المهارات لدى عينة البحث. أشارت النتائج إلى وجود تأثير للمنظومة المقترحة على تحصيل الطلاب والمهارات فوق المعرفية، وإلى تميز المراهقين من فئة المستقلين عن أقرانهم المعتمدين ، وأوصت الدراسة بتأکيد اهتمام مؤسسات التعليم ومؤسسات المجتمع کافة على طرائق تعزيز الأمن الفکري لدى الأفراد بصفة عامة وعلى المراهقين خاصة، کما أوصت بأهمية تبنى مثل هذه المنظومات والبرامج التعليمية التدريبية في تنمية وتعزيز الأمن الفکري ومفاهيمه لدى الأفراد.
Abstract
The aim of the research is to enhance intellectual security among a sample of adolescents of Dar Almolahzah guests in Taif Governorate, by designing and building a proposed system based on combined education and knowing its role in developing some metacognitive skills and explaining the impact of this on enhancing intellectual security among the research sample, which was divided into two experimental groups In light of the knowledge method (independence - dependence) on the cognitive field. The ADDIE model was used as one of the educational design models, through the steps of analysis, design, development, application, and evaluation. The researcher used the semi-experimental approach in carrying out the research experiment, based on some tools, including: Test the including forms of the collective image to classify the research sample into (independent / dependence), an achievement test of the concepts related to metacognitive skills and areas of enhancing intellectual security and the metacognitive scale prepared by the researcher to know the extent of the skills achievement for the research sample. The results indicated that there is an impact of the proposed system on the achievement of students and metacognitive skills, and the distinction of adolescents in the independent category from their dependent peers, and the study recommended that the attention of education institutions and all community institutions should be emphasized on methods of enhancing intellectual security among individuals in general and adolescents in particular, It also recommended the importance of adopting such systems and educational training programs in developing and enhancing intellectual security and its concepts among individuals.
 
 

الكلمات الرئيسية