الفائدة الاکلينيکية لاختبار تفهم الموضوع (T.A.T) في الکشف عن ديناميات الشخصية للحالات الطرفية لمقياس القدرة للتفکير الابداعي ( دراسة حالة )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

عضو هيئة تدريس کلية التربية/ جامعة المرقب / ليبيا

المستخلص

مستخلّص:

هدفت الدراسة إلى معرفة ديناميات الشخصية، کالحوافز والحاجات والمشاعر والصراعات والعقد النفسية والتخيلات لدى الحالات الطرفية على مقياس القدرة للتفکير الابداعي من خلال تطبيق اختبار تفهم الموضوع ( التات )، وتم تحديد عينة الدراسة باختيار الحالة الأولى لحصولها على درجة أعلى، والحالة الثانية لحصولها على درجة أقل على مقياس التفکير الإبداعي، وذلک بالنسبة للعينة الکلية لغرض تطبيق الدراسة الإکلينيکية ومعرفة جوهر ديناميات الشخصية لکلى الحالتين الطرفيتين: باستخدام المقابلة الکلينيکية ذات رؤوس الموضوعات الهادية. وتبين من خلال نتاج الدراسة أن اختبار تفهم الموضوع (T.A.T ) من حيث التحليل الکمي والکيفي والدلالات الإکلينيکية لعناصره، ذو فائدة کلينيکية في معرفة ديناميات الشخصية وتحقيق الفهم الأفضل للحالة.
Abstract
The study aimed to know the dynamics of personality, such as the motives, needs, feelings, conflicts, psychological complexes, and fantasies of the peripheral cases on the scale of the creative thinking through the application of the Thematic apperception Test(TAT), and the study sample was determined by choosing the first case for obtaining a higher score, and the second case for obtaining a lower score On the creative thinking scale, for the total sample for the purpose of applying the clinical study and knowing the essence of the personality dynamics for the two terminal states: using the clinical interview with guiding topic headings. It was found through the results of the study that the Subject Understanding Test (T.A.T) in terms of quantitative and qualitative analysis and the clinical indications of its elements is of clinical benefit in knowing the dynamics of personality and achieving a better understanding of the situation.
 

الكلمات الرئيسية