برنامج تدريبي إلکتروني قائم على نظام إدارة التعلم Moodle لإکساب معلمات الحاسب الآلي مهارات تصميم إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب Web Quest

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 مشرفة الحاسب وتقنية المعلومات بتعليم المجمعة وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية

2 أستاذ بقسم تقنيات التعليم بکلية الدراسات العليا التربوية بجامعة الملک عبد العزيز بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث إلى التعرف على فاعلية برنامج تدريبي إلکتروني قائم على نظام إدارة التعلم Moodle    لإکساب معلمات الحاسب الآلي مهارات تصميم إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب ،حيث تم اختيار عينة البحث (30 ) معلمة حاسب بمحافظة المجمعة ثم تطبيق أدوات البحث وهي تطبيق الاختبار المعرفي قبلياً ثم البدء في تطبيق التجربة من خلال برنامج تدريبي إلکتروني مقترح ثم رفعه على نظام Moodle     ،  ثم تطبيق الاختبار بعدياً واستخدام بطاقة تقييم المنتج للرحلة المعرفية بعد التجربة، وأظهرت نتائج البحث أن هناک فروق دالة إحصائياً بين متوسط درجات المعلمات لصالح التطبيق البعدي، وبين متوسطات درجات المعلمات في بطاقة تقييم المنتج بمستوى تمکن يعادل 85% ،  مما دعا إلى التأکد من فاعلية البرنامج باکتساب المعلمات لمهارات تصميم إستراتيجية الرحلات المعرفية عبر الويب من خلال Moodle  ، ثم عرض عدة مقترحات مستقبلية لتحسين عملية التعلم.
Abstract:
The current research aimed at identifying the effectiveness of an electronic training program based learning management system "Moodle" to acquire computer teachers the skills of Web Quest strategy designing. Participants were (30) female computer teachers who work in Al Majamaa governorate. The researcher administered the research instrumentations. A pre-measurement was administered to the instrumentation –An achievement test–, then the researcher started implementing the experiment through a proposed electronic training program which was uploaded to the Moodle system. The researcher carried out a post-measurement, and used the product evaluation checklist of Web Quest after the experiment. Results showed that there are statistically significant differences between the average female teachers’ scores in favor of the post-measurement, and between the average female teachers’ scores in the product evaluation card with an efficiency level = 85%, which indicated the effectiveness of the program by acquiring female teachers for the skills of designing a Web Quest strategy through Moodle . Recommendations and future studies were suggested to improve the learning process.
 

الكلمات الرئيسية