فاعلية إستراتيجية الصف المقلوب في تنمية التحصيل والتفکير البصري في مقرر التربية الأسرية لدى طالبات المرحلة المتوسطة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ المناهج وطرق التدريس المساعد في کلية العلوم والآداب في عنيزة جامعة القصيم بالمملکة العربية السعودية، مدرس بقسم الاقتصاد المنزلي والتربية کلية الاقتصاد المنزلي جامعة المنوفية مصر

المستخلص

المستخلص :

يهدف البحث الحالي إلى الکشف عن فاعلية إستراتيجية الصف المقلوب في تنمية التحصيل والتفکير البصري في مقرر التربية الأسرية لدى طالبات المرحلة المتوسطة. واستخدمت الباحثة المنهج الوصفي والمنهج شبه التجريبي، وتم اختيار عينة قصدية تکونت من (64) طالبة من طلاب المرحلة المتوسطة، وانقسمت إلى مجموعتين تمثل إحداهما المجموعة التجريبية وعدد أفرادها (32) طالبة، وتم التدريس لهن باستخدام إستراتيجية الصف المقلوب، وتمثل الأخرى المجموعة الضابطة، وعدد أفرادها (32) طالبة، وتم التدريس لهن باستخدام الطريقة التقليدية، وتم إعداد الأدوات الآتية: اختبار تحصيلي في مقرر التربية الأسرية للصف الأول المتوسط (وحدات مختارة)، واختبار التفکير البصري في التربية الأسرية؛ وأظهرت نتائج البحث وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسط  درجات طالبات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي الدراسي في مقرر التربية الأسرية للصف الأول المتوسط لصالح طالبات المجموعة التجريبية. ووجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة (0.01) بين متوسط درجات طالبات المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية في التطبيق البعدي لاختبار التفکير البصري في التربية الأسرية للصف الأول المتوسط لصالح طالبات المجموعة التجريبية.
Abstract:
The current research is concerned with examining the effectiveness of teaching using the flipped classroom strategy in the development of achievement and visual thinking skills in the family education syllabus in a sample of medium school students in the city of Unaizah, in comparison with the results of the experimental and control groups in the achievement test and the test of visual thinking skills in the pre and post applications. The researcher used the descriptive approach in determining the skills of visual thinking and the quasi-experimental method to discover the effectiveness of teaching using the flipped classroom strategy in the development of achievement and visual thinking skills in the family education course. The sample consisted of (64) students divided into two experimental groups, One of them represents the experimental group and its members are (32) students, they were taught using the flipped classroom strategy, and the other represents the control group and its members number (32) students, they were taught using the traditional method. The following tools were prepared: Achievement test in the family education course for the first medium grade (selected units) and a test of visual thinking skills in family education. The results of the research showed that there were statistically significant differences at the level of significance (0.01) between the mean scores of the control group and the experimental group in the post application of the academic achievement test in the family education course for the first medium grade in favor of the experimental group students. And there were statistically significant differences at a significance level (0.01) between the mean scores of the control group and the experimental group in the post application of the test of visual thinking skills in family education for the first medium grade in favor of the experimental group students.
 

الكلمات الرئيسية