درجة تحقق المعايير المهنية الوطنية للتربية الفنية من وجهة نظر المعلمات أنفسهن والمشرفات التربويات

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک في المناهج وطرق تدريس التربية الفنية جامعة طيبة بالمدينة المنورة المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص:

هدف الدراسة الکشف عن درجة تحقق المعايير المهنية الوطنية للتربية الفنية من وجهة نظر المعلمات أنفسهن والمشرفات التربويات. وتکونت عينة الدراسة من(88) معلمة ومشرفة تربوية أي بنسبة 69%. کانت أداة الدراسة استبيان يحوي قائمة معايير معلمي التربية الفنية الصادرة من المرکز الوطني للقياس عام 2017، يتکون من (73) مؤشر تم صياغتها بصورة إجرائية ليتم الإجابة عليها وقياسها مقسمة على ثلاثة عشر معيار. استخدمت الدراسة المنهج الوصفي التحليلي. وتوصلت الدراسة إلى أن درجة تحقق المعايير المهنية الوطنية للتربية الفنية من وجهة نظر المعلمات أنفسهن کانت ما بين عال ٍجداً وعالٍ، ودرجة تحقق المعايير المهنية الوطنية للتربية الفنية من وجهة نظر المشرفات التربويات کانت ما بين عال ٍجداً وعالٍ، کما توصلت الدراسة إلى عدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين المعلمات يعزى لمتغير (المؤهل الدراسي – الخبرة)، وعدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين المشرفات التربويات يعزى لمتغير(الخبرة)، وعدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين المعلمات والمشرفات التربويات يعزى لمتغير (المهنة). وفي ضوء النتائج أوصت الدراسة بضرورة الاهتمام بتطبيق المعايير المهنية الوطنية للتربية الفنية في التدريس وتدريب المعلمات عليها.
Abstract
The study aimed to reveal a degree approach of national and professional standers in art education from teachers’ and educational supervisors’ prospective, themselves. Study sample consisted of (88) teachers and educational supervisors, whom count for 69%. A used study tool was a survey, which included a list of art education teachers’ standers. These were illustrated by the National Center for Standers in 2017. They contained (73) indexes, formulated based on (13) criteria to be answered and measured. The study used analytical and descriptive methodologies. It concluded a degree approach of national and professional standers in art education from teachers’ prospective was between high and very high. Similarly, a degree approach from educational supervisors’ prospective was between high and very high as well. The study has also concluded regarding a non- significant difference, statistical based between teachers in both academic qualification and experience values. Continually, it revealed a non- significant difference, statistical based between educational supervisors in experience value. Finally, there was no statistical difference detected among teachers and education supervisors in experience value. According to previous results, study recommends regarding the importance of national and professional standers application in teaching art education and allowing the practice of them by teachers.
 

الكلمات الرئيسية