هل تفي وزارة التربية والتعليم بما تعظ به في المناهج التي تتبناها حديثا؟ Does the M.O.E. pray what it preaches in the newly-adopted curriculum?

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد مناهج وطرق تدريس اللغة الانجليزية بكلية التربية جامعة قناة السويس Assistant Professor of Curriculum & Instruction of English Faculty of Education, Suez Canal University

المستخلص

المستخلص :

 لقد تبنت وزارة التربية والتعليم المصرية منهجا جديدا للغة الانجليزية للمرحلة الابتدائية منذ عام 2018، ولقد دافعت وزارة التربية والتعليم عن المنهج موضحة انه يساعد في رفع مهارات التفكير الناقد وحل المشكلات وينمي من استخدام التكنولوجيا كوسيلة بحث للتعلم الذاتي ومع ذلك ، كان هناك جدل كبير في المجتمع في ما يخص طبيعة هذا المنهج واشباعه لإحتياجات التلاميذ والتزام المعلمين بتوجيهات المنهج الجديد ، وهدفت هذه الدراسة الي كشف مكونات المنهج الجديد وتقييم ما اذا كان المنهج يشبع احتياجات الطلاب ام لا وتقدير درجة التزام المدرسين بتوجيهاته ، ولقد تبنت الدراسة أدوات نوعية مثل تحليل المحتوي لمنهج الصف الثاني الابتدائي ومقابلة شبه مقننة مع عشرين مدرسا وعشرين ولي امر من خمس محافظات ممثلة للسكان في مصر، كما طورت الدراسة قائمة ملاحظة لتقييم درجة إلتزام المعلمين بالمنهج الجديد ، وقد تم تطبيق هذه الاداة علي خمس معلمين اخرين في الاطار التدريسي بالفصل ، ولقد كشفت النتائج عن ان المنهج الجديد كانت له مكونات مثل أهداف مؤكدة (تحت افكار رئيسية) وكان له محتوي لغوي تواصلي، ووسائل تدريسية معينة مناسبة، وطرق تدريس ،وطرق تقييم ، بالاضافة الي ذلك ، وجد ان المنهج قد لبي احتياجات التلاميذ الي حد معتبر، ولكن كان التزام المعلمين بتوجيهات المنهج متنوعة الدرجة الي حد معتبر،  ويرجع ذلك بصورة رئيسية الي قلة التدريب وحجم الفصل الكبير وعدم وجود الأجهزة الالكترونية وكراهية التغيير.
Abstract
Egypt’s MoE has adopted a new English curriculum for the Primary Stage since the year 2018.  The M.o.E. defended the curriculum, stating that it helped with heightening pupils’ critical thinking and problem-solving skills and promoted use of technology as a search tool for self-learning. However, there was much debate within the society about the nature of the curriculum, satisfaction of pupil needs, and teacher commitment to curriculum instructions. The aim of this study was to uncover the components of the curriculum, assess whether or not it satisfied pupil needs, and examine teacher degree of commitment to curriculum instructions. The study adopted the qualitative tools of content analysis of Year 2 Primary curriculum and a semi-structured interview with twenty teachers and twenty parents from five governorates representative of Egypt’s population. Also, the study developed a Teacher Curriculum-Commitment Observation Checklist to assess teacher degree of commitment to the curriculum instructions. The checklist was administered to another five teachers in classroom teaching setting. Results revealed that the curriculum had evident goals (i.e. under themes), communicative language input, appropriate teaching aids, teaching and assessment method components. Besides, it was found that the curriculum satisfied the pupil needs to a considerable extent. However, teacher commitment to the curriculum instructions varied considerably, mainly due to lack of training, large class-size, unavailable electronic equipment, and reluctance to change.
 

الكلمات الرئيسية