"عش بصحة، امش 30"، دور النشاط البدني في تعزيز الصحة لدى عينة من طالبات جامعة شقراء  ‘Live well, walk 30’—The role of physical activity in health promotion in a sample of Shaqra University students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد الصحة النفسية جامعة شقراء بالمملكة العربية السعودية Assistant professor of Health Psychology at Shaqra University

المستخلص

المستخلص :

تهدف هذه الدراسة إلى تشجيع طالبات الجامعة (قسم علم النفس) على المشي 30 دقيقة في اليوم أو 150 دقيقة في الأسبوع بعد مشاهدة الفيديوهات المنشورة بواسطة وزارة الصحة السعودية (عش بصحة، امش ثلاثين). في فبراير 2020، تم توزيع ورقة المعلومات الخاصة بالبحث وورقة الموافقة على المشاركة في البحث على طالبات علم النفس في السنة الثالثة في جامعة شقراء. بعدما وافقت (38) من الطالبات على المشاركة تم استكمال المقاييس القبلية. استخدمت الدراسة الحالية المنهج التجريبي، تصميم المجموعة الواحدة (القياس القبلي والقياس البعدي). أشارت نتائج الدراسة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيًا بين القياسين القبلي والبعدي في المتغيرات التالية: (اضطرابات النوم، والسلوك الصحي، والاكتئاب، والقلق، والضغط). لكن يوجد انخفاض في المتوسط بعد إجراء القياس البعدي في المتغيرات التالية: (اضطرابات النوم، والقلق، والضغط). أيضأ هناك نتائج إيجابية في مقياس السلوك الصحي حيث ارتفع المتوسط في القياس البعدي. في المقابل، تم الإشارة إلى نتائج سلبية في متوسط القياس البعدي للاكتئاب، حيث ارتفع مقارنة بالقياس القبلي. خلصت هذه الدراسة إلى أن استخدام تطبيق صحتي، ومشاهدة الفديوهات التي تم إعدادها بواسطة وزارة الصحة (عش بصحة، امش ثلاثين) وممارسة النشاط البدني لطالبات السنة الثالثة في قسم علم النفس في جامعة شقراء لم يظهر فروق دالة إحصائيًا في المتغيرات التالية: (اضطرابات النوم، والسلوك الصحي، والاكتئاب، والقلق، والضغط). توصي الدراسة بإجراء تجربة عشوائية ذات تصميم متحكم به بإستخدام تصميم المجموعتين للوصول إلى نتائج موثوق بها.
Abstract
The aim of this study was to encourage female university students (from the psychology department) to walk 30 minutes a day or 150 minutes per week after seeing videos published by the Ministry of Health in Saudi Arabia (‘Live well, walk 30’).In February 2020, information sheets and consent forms were distributed among third-year psychology students at Shaqra University. When they agreed to take part, the baseline assessments were completed. This study had an experimental one-group design with pre- and post-intervention assessments.The results show that there were no significant differences between ‘before’ and ‘after’ assessments in the following variables: sleep disorders, healthy behaviour, depression, anxiety, and stress. However, there was a decrease in the mean in post-intervention assessments in the following variables: sleep disorders, anxiety, and stress. In addition, a positive result was reported in the healthy behaviour assessment, as the mean improved in the post-intervention assessment. In contrast, a negative result was reported on the depression scale, as the post-intervention mean was higher than the baseline mean.This study concludes that using an application called My Health, watching videos distributed by the Ministry of Health (‘Live well, walk 30’), and engaging in physical activity did not show significant results for third-year psychology students in the following variables: sleep disorders, healthy behaviours, depression, anxiety, and stress. Future and large randomised controlled trials (RCT) with two groups are recommended to establish reliable results.

الكلمات الرئيسية