اثر استخدام اسلوب مقترح في تدريس مادة الکهربائية العملية في مهارة الرسم البياني لدى طلبة الصف الثاني فيزياء کلية التربية الجامعة المستنصرية The effect of using the suggested style in teaching the practical electricity material in the skill of graph drawing for the second stage students-physics of the Education college – Al-Mustansiriyah University

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کليةالتربية الجامعة المستنصرية بالعراق

المستخلص

 يهدف البحث الحالي الى التعرف على اثر استخدام اسلوب مقترح في تدريس مادة الکهربائية العملية في مهارة الرسم البياني لدى طلبة الصف الثاني-فيزياء-کلية التربية-الجامعة المستنصرية  ولتحقيق هذا الهدف وضعت الباحثة الفرضية الصفرية الاتية :-((  ليست هناک فرق ذو دلالة احصائية بين متوسطي درجات الطلبة عند تدريسهم بالاسلوب المقترح وتدريسهم بالاسلوب الاعتيادى في مهارة الرسم البياني))  .         
صممت الباحثة اسلوب مقترح لتدريس مادة الکهربائية العملية يتضمن عدد من الخطوات المتسلسلة وفقا للعديد من المصادرذات العلاقة بطرائق التدريس.
اجري البحث في بداية الفصل الدراسي الاول للعام الدراسي 2011-2012 على عينة من طلبة الصف الثاني-قسم الفيزياء-کلية التربية-الجامعة المستنصرية،اذ بلغ عدد افرادها (17)طالبا وطالبة يمثلون مجموعة واحدة سحبت عشوائيا من بين ستة مجموعات درست بالاسلوب الاعتيادي المتبع في تدريس مادة الکهربائية العملية –قسم الفيزياء- کلية التربية-الجامعة المستنصرية ،بعدها درست بالاسلوب المقترح وفق خطة اعدتها الباحثة لهذا الغرض ووفقا للخطوات المقترحة. ولغرض قياس تحصيل طلبة عينة البحث  في مهارة الرسم البياني صممت الباحثة اختبار عملي في ضوء الاغراض السلوکية ومحتوى المادة الدراسية طبق قبل وبعد انتهاء التجربة.
وباستخدام الاختبار التائي ذي النهايتين لعينتين مترابطتين تم اختبار الفرضية الصفرية ،حيث اسفرت النتائج الاحصائية للاختبار تفوق الطلبة عند تدريسهم بالاسلوب المقترح في مادة الکهربائية العملية ،اذ زاد متوسط تحصيل الطلبة بعد تدريسهم بالاسلوب المقترح على متوسط تحصيلهم عند تدريسهم بالاسلوب الاعتيادي في مهارة الرسم البياني  بفرق دال احصائيا عند مستوى (0.05) ولصالح التدريس بالاسلوب المقترح.
ومن نتائج البحث ترى الباحثة ضرورة:-
-    تاکيد استخدام اعضاء الهيئة التدريسية والمعاونين الفيزيائيين  الاسلوب المقترح               في تدريس مادة الکهربائية العملية . 
اجراء بحث مماثل للبحث الحالي في مراحل دراسية اخرى ومواد دراسية اخرى . 
 
The research aim to know the followingThe effect of useing the suggested style in teaching the practical electricity material in the skill of graph drawing for the student of second stage in the college of Education department of physics – Al-Mustansiriyah UniversityTo achieve the goal of the research it has put the following Zero-Hypothesis "there is not any evidences with statistical differences between the average of students degrees while teaching in the suggested style and that ordinary style depicted in the skill of graph drawing The researcher designed the suggested style to teaching the practical electrical material include the some steps according to many resources with concern :The research performed in the begging of first semester (2011-2012) on the sample of students from second class – department of physics-college of Education in the AL-Mustansiriyah university, where the sample members has (17) students and represent the one group whom drawn randomly between (6) groups studies the same style   in the practical electrical material – department of physics , after studies the suggested style according to the plane , the researcher expose the following  To measure achievement of the student in the skill of graph drawing the researcher design   apractical test in the view of the behavioral purpose and the content of studying stuffs applied before and after the experiment By using the ( t-test) having two great correlated ends the Zero-Hypothesis test.Where the results has statistical from indicate that superior the student of teaching the Zero-Hypothesis , in the practical electricity material increase the average of student achievement after teaching the suggested style , on the average of achievement at the teaching or ordinary style , and the skill of graph drawing by the difference of "0,05" for the benefit of suggested style The result has been tabulated:-
-     Ensure the use of the suggested style by the teaching stuff and the physician assistants for the electrical substance practical.
-     perform the similar research on the another studying classes and different substance .

الكلمات الرئيسية