فعالية تدريس وحدة نماذج الذرة باستخدام قناة عين التعليمية عبر الأيباد في التحصيل الدراسي لطلاب الصف الثالث المتوسط بالمملکة العربية السعودية The Effectiveness of Teaching Atom Models Unit Using Ain Educational Channel Through the IPad in Enhancing the Achievement of the Third Grade Students in Kngdom of Saudi Arabia

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم المناهج وطرق التدريس کلية التربية جامعة الجوف بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

سعى  البحث الحالي إلى الکشف عن فعالية دروس قناة عين التعليمية عبر تطبيقات الأيباد التعليمي في تنمية التحصيل الدراسي لوحدة نماذج الذرة  بمادة العلوم المقررة على طلاب الصف الثالث المتوسط بالمملکة العربية السعودية خلال الفصل الدراسي الأول 1437/1438هـ ، ولتحقيق هدف االبحث ،تم إعداد اختبار تحصيلي لقياس تحصيل الطلاب في وحدة نماذج الذرة في ضوء تصنيف بلوم في المجال المعرفي عند المستويات التالية (التذکر ــ الفهم ــ التطبيق ـــ التحليل)، وبعد أن تم حساب صدق وثبات الاختبار التحصيلي ، تم تطبيقه على عينة الدراسة الأساسية قوامها (80 طالبا)  مقسمة لمجموعتين بالتساوي ،الأولى المجموعة الضابطة ، والثانية المجموعة التجريبية من مدارس محافظة دومة الجندل بمنطقة الجوف ، وتوصل البحث الى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات کل               من المجموعتين(الضابطة والتجريبية) في التطبيق القبلي للاختبار التحصيلي، وهذ يدل على تکافؤ المجموعتين، ووجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات کل من المجموعتين (الضابطة والتجريبية) في التطبيق البعدي للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية   وهذا يدل على فعالية دروس قناة عين التعليمية ،وعرضها عبر تطبيقات الأيباد التعليمي  للطلاب في التحصيل الدراسي، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين  متوسط درجات کل من المجموعتين(الضابطة والتجريبية) في التطبيق التتبعي  للاختبار التحصيلي لصالح المجموعة التجريبية ، وهذا يدل على بقاء أثر التعلم عند الطلاب، وذلک من خلال  استخدام الطلاب لدروس قناة عين التعليمية ،وعرضها عبر تطبيقات الأيباد التعليمي .بالمقارنة بطريقة التعلم العادية التي يستخدمها المعلم في الفصل الدراسي . وفى ضوء ذلک قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات  من ابرزها ضرورة استخدام التعليم الرقمي في تدريس جميع مقررات التعليم العام بالمملکة العربية السعودية ، خاصة مقررات العلوم بالمراحل التعليمية المختلفة ، والاستفادة من  تطبيقات الأيباد التعليمية فى ذلک ومن خلال الاستفادة من  قدرات ومهارات الطلاب التکنولوجية لصالح التعلم والتحصيل الدراسي  الاستفادة من البرامج التعليمية لقناة عين في ذلک، واقترحت ضرورة اجراء مزيد من البحوث التقويمية لدور البرامج التعليمية لقناة عين التعليمية في تنمية التحصيل الدراسي  وزيادة الدافعية للتعلم الذاتى ، والاستفادة من تطبيقات الايباد التعليمية. 
Abstract:
The current research aims  to reveal the effectiveness of the lessons  in AIN educational channel through educational ipad application in enhancing achievement for atom models unit  in science for  third grade students in the Kingdom of Saudi Arabia during the first semester 1437/1438 H. To achieve the objective of the research,  the reearcher prepared an achievemnt test to measure students' achievement in the atom Model Unit in light of Bloom's classification in the cognitive field at the following levels (recognition, understanding, application, analysis). After  achieving the validity  and reliabiltiy of the test, it was applied to the sample  of the study that consisted of ( 80) students. The sample is  divided into two groups ;  control group and experimental group of the schools of the province of Domat al-Jandal in al-Jouf region. The research found that there was no statistically significant differences between the mean  scores of both groups (control and experimental) in the pre  administration  of the achievement test . This confirmed that both groups are equivalent. There was a statistically significance between the mean  scores of the two groups (control and experimental) in the post-adminstration  of the test in favor of  the experimental group. This indicates effectiveness of the lessons  in AIN educational channel through educational ipad application in enhancing achievement . There was a statistically  signiifcant differences  between the mean  scores of the two groups (control and experimental) in the sequential application of the test in favor  of the experimental group. This indicates that the learning effect remains among  students through the use of the lessons of the educational channel and the presentation of it through the iPad educational applications when comparing with the regular method that used by the teacher in the classroom .Therefore,  the research presented some  recommendations and suggestions such as the need for using  digital learning  in teaching all the general education curricula in Saudi Arabia, especially the science courses  in the different educational stages, and to benefit from the  ipad educational applications to benefit from the technological  capabilities and skills of the students in favor of learning and achievemnt . In addition , it is necessary to to carry out more research on the role of educational programs in the Ain Educational Channel in the development of academic achievement, increase the motivation for self-learning, and benefit IPad Educational applications.

الكلمات الرئيسية