فاعليّة برنامج تربوي للارتقاء بمهارات التعلُّم المنظَّم ذاتياً ومهارات حل المشکلة الإبداعي وأثره في الإنجاز الدراسي لدى عيّنة من طالبات الجامعة The Effectiveness of an Educational Program in Enhansing Self Regulated Learning Skills, Creative Problem Solving Skills, andAcademic Achievement amonga Sample of College Female Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

دکتوراه علم نفس التعلم من جامعة أم القرى بمکة المکرمة بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة شبه التجريبيّة الحالية إلى الکشف عن فاعليّة برنامج تربوي في الارتقاء بمهارات التعلُّم المنظَّم ذاتياً ومهارات حل المشکلة الإبداعي وأثر ذلک على الإنجاز الدراسي لدى عينة من طالبات الجامعة. ولتحقيق هذا الهدف، طبَّقت الباحثة الدراسة على عيّنة مکونة من مجموعتين: تجريبية وضابطة، من طالبات کلية التربية بجامعة أم القرى شملت کل منهما (40) طالبة، أظهرت الاختبارات القبلية تکافؤهما في کلٍ من الذکاء، والتعلُّم المنظَّم ذاتياً، وحل المشکلة الإبداعي، في حين لم يتحقق ذلک في الإنجاز الدراسي. وقد طُبِّق برنامج تربوي على العيّنة التجريبيّة أُعد للارتقاء بمهارات الطالبات في هذين المتغيّرين وذلک في (14) جلسة تدريبية. وبتحليل البيانات انتهت الدراسة إلى النتائج التالية: هناک أثر للبرنامج التربوي، کما يدل عليه التحسُّن الدال في درجات المجموعة التجريبيّة في کلٍ من التعلُّم المنظَّم ذاتياً، وحل المشکلة الإبداعي، مقارنة بدرجات المجموعة نفسها في الاختبارات القبلية، وأيضاً بدرجات المجموعة الضابطة في الاختبارات البعدية للمتغيّرين. توجد فروق دالة إحصائياً بين القياسين القبلي والبعدي لدى عيّنة الدراسة التجريبيّة في جميع المهارات الفرعيّة للتعلُّم المنظَّم ذاتياً لصالح القياس البعدي، فيما عدا مهارة مکافأة الذات، کما کانت الفروق دالَّة في جميع المهارات الفرعية لحل المشکلة الإبداعي. تبين وجود تحسُّن                  في الإنجاز الدراسي لدى العيّنة التجريبيّة، في حين لم يتغير مستوى الإنجاز الدراسي لدى العيّنة الضابطة. تبيّن استمرارية أثر البرنامج التربوي، حيث لم تُظهر النتائج فروقاً دالة               في الدرجة الکليّة للتعلُّم المنظَّم ذاتياً، وحل المشکلة الإبداعيبين القياسين البعدي والتتبُّعي لدى عيّنة الدراسة التجريبيّة. واعتماداً على هذه النتائج، توصي الباحثة بأهميَّة تحسين النظام التربوي بما في ذلک المناهج الدراسيّة، وکفايات التربويين؛ بطريقة تضمن ممارسة منهجيات واستراتيجيّات تدريسية فعّالة تثري البيئة التعليميّة، ومنها استراتيجيات التعلُّم المنظَّم ذاتياً وحل المشکلة إبداعياً، حيث من المتوقع أن يحسّن ذلک من أداء الطالبات الدراسي  کما يساعدهنّ على تعميم ما تعلمنه في حياتهنّ الفعلية.
Abstract:                                                                                                         
 
This Quasi-experimental study aimed to explore the effectiveness of an educational program in enhancing college females' self-regulated learning (SRL) and creative problem-solving skills (CPS) and its effect on their academic achievement. To achieve this goal, the study was applied to experimental and control groups, in which each group consisted of (40) students from College of Education. The pre-test scores showed that both groups were equivalent in their IQ, SRL, and CPS, but not in their level of academic achievement. The educational program, which was designed to improve students' SR and CPS, was completed in (14) sessions. The analysis of the data revealed the following results:there were significant enhancements in the experimental group's post-tests' scores in both SRL and CPS compared to the control groups post-tests scores, and also the experimental groups pre-tests scores.Significant differences between pre- and post-test scores in all sub-skills of CPS solving and SRL except (self-reward) were found in the favor of the post-test scores.There was a significant academic enhancement among occurred in the experimental group but not in the control group.The effect of the educational program was continuous; no significant differences were found between the post-tests' scores and one-month following tests' scores of both SR and CPS .According to the results, the researcher recommends the importance of improving the educational system, including schools' effective curricula, and educators' qualifications, in a way that helps to apply the new methods and strategies of teaching such as self-regulated learning and creative problem solving, which is expected to affect positively their academic performance, and will help in generalizing what they learn to their actual life.

الكلمات الرئيسية