فاعلية استراتيجية مقترحة لتعديل التصورات البديلة للمفاهيم النحوية لدى طلبة قسم اللغة الکردية/ کلية التربية ـ ابن رشد للعلوم الانسانية The Effectiveness of a Suggested Stratelternative Perceptions of Grammatical Concepts among students at Departmet of Kurdish language at College of Education - Ibn Rushd

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية جامعة بغداد بالعراق

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة التعرف على "فاعلية استراتيجية مقترحة لتعديل التصورات البديلة  عن بعض المفاهيم النحوية لدى طلبة قسم اللغة الکردية / کلية التربية ـــ ابن الرشد ، تألفت عينة البحث من(56) طالباً وطالبة، موزعين  على شعبتين (أ ، ب) مثلت احداهما المجموعة التجريبية (أ) التي درست وفق الاستراتيجية المقترحة بواقع(28) طالباً وطالبة، ومثلت الاخرى المجموعة الضابطة (ب) التي درست بالطريقة التقليدية بواقع (28) طالباً وطالبة، وقد کافأت الباحثة بين المجموعتين في متغيرات(العمر الزمني، الذکاء ،درجات اللغة الکردية للعام السابق) وحددت الباحثة (19) مفهوماً ذا تصور بديل من مجموع (26) مفهوماً ، وقامت بصياغة الاهداف السلوکية للموضوعات على وفق العمليات الثلاثة (تعريف ، تمييز  تطبيق) واعدت الخطط التدريسية للمفاهيم النحوية ، ثم طبقت الاختبار البعدي بصيغته النهائية على عينة البحث ، وتألف (20) فقرة من نوع (الاختيار من متعدد) للتأکد من تصحيح الطلبة للمفاهيم ذوات التصورات البديلة ، وقد اظهرت النتائج بعد معالجتها احصائياً باستعمال الاختبار التائي  وجود فرق ذي دلالة احصائية عند مستوى دلالة (0,05) بين متوسط درجات المجموعتين التجريبية والضابطة ولصالح طلبة المجموعة التجريبية الذين درسوا المفاهيم النحوية باستعمال الاستراتيجية المقترحة، وبعد تفسير النتائج وضعت الباحثة توصيات عدة ، ثم اقترحت مقترحات صالحة للبحث والتجريب .
Abstract
The study aims at identifying the effectiveness of a suggested strategy to modify the alternative perceptions of  grammatical concepts students at Department of Kurdish - College of  Education  - Ibn Rushd  . The sample consists of  60  male and female students , distributing on two sections A and B . Section A represents the experimental group which is taught  according to the suggested strategy, White section B represents the control group which is taught  according to the  convential way and it includes 30 male and  female  students .The two groups are equivalent  in terms of : students  age , intelligence , their scores in Kurdish language in previous year.The researcher has identified 19 concepts  with alternative conception out of 26 concepts . Then , the behavioral objectives have been formulated according to the three processes : definition , recognition and application . The behavioral objectives  have been formulated and the teaching plans of the grammatical concepts have been  designed , and a post test  of the acquisition of grammatical  concepts have been  designed, and  a post  test of the acquisition  of grammatical  concept . Then , the post  test is  applied to the study  sample and it consists of  20 items of  multiple choice Questions . The experiment lasted one  academic semester . The results , after statistical treatment by T – test , have shown that there is a significant statistical difference at 0.05 level of significance between  the mean  scores of the  experimental group and the  control  group infavouro to the experimental group  which is taught the grammatical concepts according to the suggested strategy . Then , some recommendations have been put forward and  some suggestion for  further studies have been stated .

الكلمات الرئيسية