أنماط التراکيب النحويــــة ومستوياتهـــا في کتابي القراءة للصف الثالث والرابع من المرحلة الابتدائية في المملکة العربية السعودية Patterns of grammatical structures and their levels in the reading books of the third and fourth grades of the primary stage in the kingdom of Saudi Arabia .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الملک عبد العزيز بجدة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى التعرف  على أنماط التراکيب النحوية في کتابي   القراءة للصفين الثالث والرابع من المرحلة الابتدائية  في المملکة العربية السعودية،وذلک  بتحليل التراکيب النحوية ، والتعرف على أنماطها ،و مدى شيوعها،ودرجة صعوبتها وسهولتها و تحديد مدى الزيادة الکمية و النوعية لها في الکتابين السابقين . وتوصلت الدراسة إلى  أن النسب المئوية لجميع أنماط التراکيب المستهدفة في التحليل متقاربة في الکتابين  ، وبرز الاختلاف والتفاوت  الکبير على المستوى الکمي لتکرارات تلک الأنماط، وهذا يعني أن الزيادة الکمية تلک ليست مدروسة، ولم تأت وفق أسس تعليمية لغوية واضحة ،  وأما النتائج المتعلقة  بمعيار  الشيوع فکانت معيارية إلى حد ما ،وظهر اتفاق في النتائج حول تحديد مدى شيوع هذه الأنماط من التراکيب ، وهذا يحقق أکبر قدر ممکن من النتائج الايجابية المتعلقة بتحقيق أهداف تعليم القراءة ووظائفها. وأوصت الدراسة بضرورة تقديم تراکيب نحوية في کتب القراءة وفق أسس مدروسة وذلک من خلال الاعتماد على أسس لغوية ونفسية واضحة ،وإجراء دراسات  مقارنة للکتب المدرسية في جميع المراحل الدراسية مستهدفة بنى صرفية وأساليب لغوية أخرى،و إجراء بحوث ودراسات تستهدف شيوع التراکيب النحوية في کتب دراسية لصفوف أخرى، والإفادة منها في بناء وتصميم الکتاب المدرسي واختيار نصوصه القرائية.
 
The study aimed at identifying patterns of grammatical structures in the reading books of third and fourth grades of the primary stage in the kingdom of Saudi Arabia that includes both third and fourth grades by analyzing the grammatical structures and identifying its types, publicity and the degree of complexity or simplicity in addition to identifying the quantitative increase as well as the qualitative increase in both the previously mentioned books.The study concluded that the percentage for all targeted structures in the analysis were close to each other in both textbooks.The big difference was at the quantitative level of the frequency of these types. This means that the quantitative increase was not planned, and did not happen on clear linguistic teaching basis. As for the findings related to publicity standard, it was standard to some extent. There was an agreement on the findings about identifying range of publicity for these types of structures. This achieves great amount of positive findings related to achieving reading goals and functions.The study suggested the importance of introducing grammatical structures in the reading books in accordance to planned basis via dependence on clear psycholinguistic basis, and carrying our comparative studies on the school textbooks in all stages targeting other teaching values, doing research and studies that tackle the publicity of grammatical structures in textbooks of other classes to avail from them in building and designing the textbooks as well as selecting the reading texts.  

الكلمات الرئيسية