تحليل محتوى کتابي الحاسوب للمرحلة المتوسطة وفقاً لعمليات العلم Analysis of the Content of the Computer Textbooks for the Intermediate Stage According to Science Operations

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

قسم العلوم التربوية والنفسية کلية التربية للعلوم الصرفة ابن الهيثم جامعة بغداد بالعراق

المستخلص

المستخلص :

يهدف هذا البحث إلى تحليل محتوى کتابي الحاسوب للمرحلة المتوسطة في العراق وفقاً لعمليات العلم عن طريق الإجابة عن السؤال الآتي: ما نسبة توافر عمليات العلم في محتوى کتابي الحاسوب المقرران على طلبة المرحلة المتوسطة المعتمدان من وزارة التربية العراقية/ المديرية العامة للمناهج في العام الدراسي (2016ـــ 2017) م؟اعتمد هذا البحث المنهج الوصفي التحليلي، وتضمن مجتمع البحث وعينته محتوى کتابي الحاسوب المقررين لطلبة الصفين الأول والثاني المتوسط، لسنة (2014)، أما أداة البحث فهي أداة تحليل المحتوى، التي صُمِّمت وفقاً لتصنيف زيتون لعمليات العلم (الاساسية والمتکاملة)، کما تم التحقق من الصدق الظاهري وصدق المحتوى لأداة التحليل، وصدق وثبات التحليل، واعتماد وحدة الفکرة (الصريحة) کوحدة للتحليل. توصل هذا البحث الى أنَّ نسبة تضمين عمليات العلم(الاساسية والمتکاملة) في محتوى کتابي الحاسوب للمرحلة المتوسطة (الصفين الأول والثاني) بنحوٍ منفصل هي (84,50%)، و(16,49%) على الترتيب، وتم التوصل الى أنَّ نسبة تضمين العمليات آنفاً في محتوى کتابي الحاسوب للمرحلة المتوسطة مجتمعين هي (31,92%).
Abstract :
The aim of this research is to analyze the content of the computer textbooks for the intermediate stage in Iraq according to the science operations by answering the following question: What is the percentage of availability for the science operations in the content of the computer textbooks that has been decided for the intermediate stage in Iraq which is adopted by the Ministry of Education / General Directorate of Curriculum in the year (2016 -2017) ? This research followed the analytical descriptive approach. The research population and its sample included the content of the computer textbooks for the first and second grades of secondary school, year( 2014). The research tool is the content analysis which has been designed according to the Zaitown's classification of the basic and integrated science operations. Besides, confirmed the face validity and the content validity of the analysis tool, and validity  & reliability of the analysis, Regarding the unit idea (explicit) as a unit of analysis. The research found that the percentage of availability for science processes (basic and integrated) in the content of the computer textbooks that has been decided for the intermediate stage (grades I and II) separately is (50,84%) and (49,16%) in order, and it was found that the percentage of the operations that has been included in the content of computer textbooks for the intermediate stage combined is (92,31%).

الكلمات الرئيسية