الصور البلاغية في کتابات طلبة اقسام اللغة العربية في کليات التربية Metaphoric Pictures in Students' Writings at Arabic Language Department in College of Education.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية ابن رشد للعلوم الإنسانية جامعة بغداد بالعراق

المستخلص

المستخلص :

يصف البحث الحالي الى تعرف الصور البلاغية في کتابات طلبة اقسام اللغة العربية ولتحقيق هذا الهدف اعتمدت الباحثتان المنهج الوصفي ، بلغت عينة البحث (100) طالب وطالبة اختيروا عشوائيا من طلبة کليات التربية ، اعتمدت الباحثتان کتابات الطلبة في موضوعين تعبيرين من اختيار الطلبة کل يکتب حسب ميوله ، والثاني من اختيار الباحثتان  اذ تم اختيار الموضوع الذي وقع عليه الاختبار من اغلب الطلبة ، ثم تصحيح الکتابات في ضوء محک الهاشمي (1994) ، وبعد تحليل الصور البلاغية اظهرت النتائج عدد الصور البلاغية المستخرجة من کتابات الطلبة بلغت (12) صورة موزعة على ثلاث کليات  تربية مستنصرية تربية بنات ، تربية ابن رشد ، فضلا عن ذلک تم قياس الصور البلاغية وفق معيار الهاشمي واظهرت النتائج ضعف طلبة اقسام اللغة العربية في فهم المصطلحات البلاغية وتفسيرها وتطبيقها وتطبيقها في مواطنها الاصلية وفي ضوء هذه النتائج وضعت الباحثتان مجموعة من الاستنتاجات والتوصيات والمقترحات.
Abstract
The current research aims to know  the rhetorical  pictures  in students 'writings  of  Arabic Language department in college of education.  For fulfilling  this goal , both  researchers  have depended  on the descriptive method ; the sample of the research  has been 100  male and  female students who have been  randomly chosen  from  the colleges of Education . Both  researchers  have trusted  the writings of  the students  in two  expressional subjects  that have been selected  by the students , every one writes  by  his own inclination  and the second one  being selected by the two researcher . The subject  has been chosen  by most of students , then  correcting  the writings  in the light of "Mahak Al-Hashimi" (1994). After analyzing  the rhetorical  pictures  , the results have appeared a number of  rhetorical  pictures  extracted  from  the students ' writings , amounted 12  rhetorical  pictures  that being distributed on three  colleges  of  education , Al-Mustansiriyah , Education for girls,  Ibn Rushd Education, , then ,  rhetorical  pictures  have been measured  based on  standards  of " Al-Hashimi". The results  appeared   weakness of the  Arabic  language departments  students in understanding  the rhetorical   terms ,along with its interpretation , and its application in  its original  place . In the light of the results, the two researchers have placed a set of conclusions recommendations and  suggestions.             

الكلمات الرئيسية