التفکير الإيجابي وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى التلاميذ العاديين وذوي صعوبات التعلم وبطيئي التعلم Positive Thinking and its Relation to Academic Adjustment among Ordinary Students, Learning Difficulties and Slow Learners

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية العلوم والآداب بالقريات جامعة الجوف

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث إلى التعرف على التفکير الإيجابي وعلاقته بالتوافق الدراسي لدى التلاميذ العاديين وصعوبات التعلم وبطيئي التعلم، وتکونت العينة من (31) تلميذاً من الذکور من الصف السادس الابتدائي، وتم تقسيمهم إلى ثلاث مجموعات: الأولى (التلاميذ العاديون ن=11)، والثانية (ذوي صعوبات التعلم ن=11)، والثالثة (بطيئي التعلم ن=9). وتراوحت أعمارهم بين (12: 14) سنة، بمتوسط (8‚12) وانحراف معياري (5‚1) سنة. وتم استخدام مقياس التفکير الإيجابي ومقياس التوافق الدراسي (إعداد الباحثين). وأشارت نتائج Kruskal-Wallis وMann-Whitney-U Test إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى دلالة تراوح بين (01‚0 ـ 05‚0) بين متوسط رتب درجات التلاميذ (العاديين وصعوبات التعلم وبطيئي التعلم) في الدرجة الکلية والمجالات الفرعية عدا البعد الرابع (تقبل الاختلاف). کما أوضحت النتائج وجود ارتباط دال إحصائياً بين درجات التلاميذ العاديين وصعوبات التعلم وبطيئي التعلم في التفکير الإيجابي والتوافق الدراسي. وقَام الباحثان بتفسير النتائج وفق التراث النظري والدراسات السابقة وطرح التوصيات والمقترحات البحثية.
Abstract
The aim of the research was to identify Positive Thinking and its relation to Academic adjustment Among ordinary students, learning difficulties and slow learners. The sample consisted of (31) male students from the sixth grade. They were divided into three groups: the first (ordinary students N=11) and the second N=11), and third (slow learning N=9). They ranged in age from (12-14) years, with an average of (12.8) years and a standard deviation of (1.5) years. Use of Positive Thinking Scale and Scale of Study Compatibility (prepared by the researcher) was used. The previous table indicated the results of Kruskal-Wallis and Mann-Whitney-U Test to indicate statistically significant differences at a level of significance (0.01-0.05) between the average grades of students (ordinary, learning difficulties and slow learners) Except for the fourth dimension (acceptance of difference). The results also showed a statistically significant correlation between the grades of ordinary students, learning difficulties and slow learning in positive thinking and scholastic compatibility.The researcher interpreted the results according to the theoretical heritage and previous studies and put forward recommendations and research proposals.

الكلمات الرئيسية