مصداقية تقييم طلاب جامعة نجران للأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس في ضوء بعض المتغيرات The Credibility of Najran University Students’ Evaluation for Faculty Members’ Teaching Performance in the Light of some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة نجران

المستخلص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على مصداقية تقييم طلاب جامعة نجران للأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس وعلاقتها ببعض المتغيرات. استخدم في هذه الدراسة استبانة مکونة من (19) فقرة ، موزعة على (3) مجالات، وتکونت عينة الدراسة من (264) طالباً وطالبة بجامعة نجران، منهم (96) طالباً ، و(168) طالبة. وأظهرت نتائج الدراسة ما يلي: أن العوامل التي تؤثر في تقييم المقررات الدراسية لدى طلاب وطالبات جامعة نجران قد جاء بدرجة متوسطة. وجود فروق ذات دلالة احصائية لمصداقية تقييم الطلبة للأداء التدريسي لأعضاء هيئة التدريس بجامعة نجران تعزى لمتغير الکلية ، ولصالح الکليات الإنسانية. وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى إلى متغير الجنس ، ولصالح الطالبات. عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى إلى السنة الدراسية. وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى إلى التقديرولصالح الحاصلين على تقدير منخفض. 
Abstract :
The aim of this study was to identify the validity of Najran University students’ evaluation of faculty members’ teaching performance and its relation to some variables (2015-2016). A questionnaire consisting of (19) paragraphs, distributed over (3) domains was used. The study sample consisted of (264) students (96 males, 168 females) at Najran University.The results of the study showed that: the factors affecting the evaluation of Najran University students for the courses had a medium degree.There were statistically significant differences in the credibility of students’ evaluation of Najran University faculty members’ teaching performance, due to the faculty variable, for humanities faculties.There were statistically significant differences due to sex variable in favor of female students. There were no statistically significant differences due to the academic year.There were statistically significant differences due to the rate, for low rating students.

الكلمات الرئيسية