المسئولية الاجتماعية وعلاقتها التنبؤية بأزمة الهوية لدى طلبة التعليم الثانوي العام والفني Social Responsibility and its Predictive Relationship to the Identity Crisis in General and Technical Secondary Education Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية النوعية جامعة دمياط

2 کلية التربية جامعة دمياط

المستخلص

المستخلص:

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على إمکانية التنبؤ بأزمة الهوية من خلال المسئولية الاجتماعية لدى طلبة التعليم الثانوي العام والفني، وتکونت عينة الدراسة من 211 طالب وطالبة بالصف الأول الثانوي العام، وعدد 248 طالب وطالبة بالصف الأول الثانوي الفني (صناعي وزراعي وتجاري) الذين تراوحت أعمارهم بين 14 – 16 سنة، لديهم أزمة في الهوية وتمثلت أدوات الدراسة في مقياس أزمة الهوية (إعداد الباحثة)، ومقياس المسئولية الاجتماعية (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أنه: يمکن التنبؤ بأزمة الهوية لدى طلبة التعليم الثانوي العام والفني من خلال درجاتهم الکلية على المسئولية الاجتماعية، ويمکن التنبؤ بأزمة الهوية لدى طلبة التعليم الثانوي العام والفني من خلال درجاتهم على الأبعاد الفرعية للمسئولية الاجتماعية.
Abstract:
The present study aims to identify the predictability of the identity crisis through social responsibility in general and technical secondary education students. The study sample consisted of  211 students in the first grade of the general secondary and 248 students in the first grade of the technical secondary (industrial, agricultural and commercial) ranging in age from 14 to 16 years, have an identity crisis, The study used the following tools: The measure of  identity crisis (prepared by the  researcher), the social responsibility scale (prepared by the  researcher), The results of the study showed that: the identity crisis in general and technical secondary education students can be predicted through their overall scores on social responsibility. The identity crisis in general and technical secondary education students can be predicted through their scores on the sub-dimensions of social responsibility.

الكلمات الرئيسية