مهارات التفکير المنتج لدى طلاب الصف الثاني المتوسط في مادة الفيزياء Proactive Thinking Skills among Second Grade Intermediate Students in Physics

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية جامعه القادسية بالعراق

المستخلص

المستخلص : 

هدف البحث الى التعرف على مهارات التفکير المنتج لدى طلاب الصف الثاني المتوسط  في مادة الفيزياء تکون مجتمع البحث من طلاب الصف الثاني المتوسط في المديرية العامة لتربية القادسية للعام الدراسي 2016 ــــ 2017، بلغت العينة (55) طالباً .  أعتمد المنهج الوصفي لتحقيق اهداف البحث ,  وتم يتاء اختبار التفکير المنتج المکون من بعدين أو مجالين هما مجال التفکير الناقد الذي يتألف من (20) فقرة موزعة على خمس مهارات بواقع (4) فقرة معرفة الافتراضات او المسلمات و (4) فقرة تفسير و (4) فقرة تقويم حجج و (4) فقرة الاستنباط و (4) فقرة الاستنتاج، وأما مجال التفکير الإبداعي الذي تکون من ثلاث مهارات هي الطلاقة والمرونة والأصالة حيث تکون من ست فقرات ولکل فقرة موقفان أو عبارتان وبذلک أصبح العدد(6) فقرات تقيس القدرة على التفکير الإبداعي،و تم التحقيق من صدق الاختبار (الظاهري و صدق البناء) وتم ايجاد الثبات باستخدام معادلة الفاکرونباخ واستعمل الباحثان الحقيبة الاحصائية spss. وقد دلت النتائج على أن أداء أفراد العينة لاختبار مهارات التفکير المنتج في الصف الثاني المتوسط جاء ضعيف، ودون المستوى المقبول.
Abstract :
The aim of the research was to clarify the  proactive thinking skills of the Intermediate second grade students in physics Subject. The research population should be the average second grade Intermediate students for the (2016-2017) school year. The sample was 55 students. The researchers adopted a descriptive approach to achieve the research objectives and formulate the productive thinking test. The test consists of two dimensions or two areas of critical thinking which consists of( 20) paragraphs. Divided into five skills (4) paragraph predicting   assumptions and  (4) interpretation paragraph and(4) Inference  paragraph, evaluating arguments paragraph and discussions (4) Deduction  paragraph, The area of ​​creative thinking, which consists of three skills are fluency and flexibility and ginalite Where it consists of six paragraphs and each paragraph two or two terms and thus becomes the number 6 paragraphs measure the ability to creative thinking , the validity of the test (virtual and the validity of the construction) was investigated and stability was found using the equation Cronbach Alpha and spss. The results showed However, the performance of the sample to test the skills of Proactive thinking in the intermediate second grade was weak and below the acceptable level.

الكلمات الرئيسية