الفروق في التفکير المرکب لدى طلبة المدارس المهنية Differences in Complex Thinking among Students at Occupational Schools

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية بالعراق

المستخلص

المستخلص :

هدف البحث الحالي الى التعرف على الفروق في التفکير المرکب بين الذکور والاناث من طلبة المدارس المهنية والتعرف على الفروق في التفکير المرکب بين التخصصات المهنية الصناعية والزراعية والتجارية وقد تم بناء اختبار التفکير المرکب المکون من (20) فقرة واستخدام الاختبار التائي واختبار تحليل التباين الاحادي للتوصل الى النتائج التي اظهرت تفوق الذکور على الاناث في التفکير المرکب وتفوق التخصص الصناعي ثم التجاري ثم الزراعي في التفکير المرکب کما تم التوصل الى مجموعة من التوصيات کان اهمها تغيير المناهج بما يضمن تطوير التفکير المرکب لدى الطلبة وادخال المدرسين دورات لتطوير طرائق تدريسهم للتفکير المرکب وأن يحترم المدرس مبادرات المتعلم ويقدر أفکاره ويستخدم أساليب التعزيز المناسبة وبخاصة مع المترددين أو الخجولين أو متدني الدافعية وذلک بهدف تنمية مستوي الدافعية للتعلم کذلک الإکثار من توجيه الأنواع الاتية من الأسئلة (ما رأيک  حلل، علل، ما أوجه الشبه أو الاختلاف، ما رأيک، أوجد العلاقة) واقترحت الباحثة اجراء الدراسات الاتية :علاقة التفکير المرکب بتکوين المفاهيم. علاقة التفکير المرکب بالذاکرة الضمنية . علاقة التفکير المرکب بالتصفية العقلية والتشوهات الادراکية
Abstract:
The purpose of the present research is to study complex thinking among students at occupational schools for academic years (2015-2016) and through achieving these aims: Discovering complex thinking of (male and female) for occupational schools.Discovering the level of complex thinking pursuant to (agricultural, mercantile, industrial department).The researcher prepared test of complex thinking which consist of (20) situations, Then the researcher was found the validity, reliability, of items, then applied this tool  to sample of (300) students at occupational schools  was selected from (55)occupational schools that equal distribution pursuant sex and specialization , then statistical processing of data by use t-test of two sample independent , one way a nova , the researcher was arrived to most important results of the present research that they are the following: The agricultural department was strongest from mercantile department and industrial department. The male was better than female in level of complex thinking.Then to be based on these findings the searcher arrived at many recommendations some of them:Include the academic curriculum some complex problems of thinking or absolute level because it's important to develop and advance the ability of complex thinking to achieve purpose to latter benefit of students in their life. the researcher presented  many suggestions some of them :Make studies about relationship between complex thinking and make concepts.                                                             

الكلمات الرئيسية