أثر استخدام التعليم المدمج على تحصيل طلاب الصف الثالث المتوسط في الرياضيات ودافعيتهم نحو تعلمها بالمدينة المنورة The Effect of Blended Learning on Third Intermediate Grade Students’ Achievement and Learning Motivation Towards Mathematics, in Al-Madīnah Al-Munawwarah

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التعليم بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر استخدام التعليم المدمج على تحصيل طلاب الصف الثالث المتوسط في الرياضيات والدافعية نحو تعلمها ، ولتحقيق هذا الهدف تم استخدام الأدوات التالية بعد التأکد من صدقها وثباتها: اختبار تحصيلي في وحدة المعادلات الجذرية والمثلثات ، ومقياس الدافعية نحو تعلم الرياضيات (مقياس الدکتور عبدالواحد حميد الکبيسي،2009م )، واستبانة للتعرف على خبرات ومهارات الطلاب في استخدام الحاسب الآلي والإنترنت . ولاختبار الفروض للإجابة عن أسئلة الدراسة تم استخدام التکرارات والنسب المئوية، والمتوسطات الحسابية، والانحرافات المعيارية، وتحليل التباين المصاحب (ANCOVA) لاختبار دلالة الفروق بين المتوسطات ، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية : وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في الاختبار التحصيلي البعدي  للرياضيات ، وبحجم تأثير مرتفع ، لصالح طلاب المجموعة التجريبية. عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (0,05) بين متوسطي درجات طلاب المجموعة التجريبية ودرجات طلاب المجموعة الضابطة في التطبيق البعدي لمقياس الدافعية نحو الرياضيات. وقد أوصى الباحث بتشجيع المعلمين على تبني التعليم المدمج ، و تطبيقه في تدريس الرياضيات والمقررات الدراسية المختلفة في جميع المراحل التعليمية، حيث أثبتت هذه الدراسة فاعلية التعليم المدمج في تنمية التحصيل الدراسي ، و تنظيم دورات تدريبية مکثفة ومستمرة للمعلمين والطلاب على استخدام موقع التعليم الإلکتروني لتطوير تدريس الرياضيات وأساليب وبرامج التعليم المدمج  ، و تدعيم المحتوى التعليمي للرياضيات بمجموعة من الأنشطة التفاعلية الإلکترونية، من خلال استخدام برمجيات إلکترونية حديثة، وربط المقررات الدراسية بمواقع إلکترونية متميزة في مجال تعليم الرياضيات وتعلمها .
Abstract :
This research aims to define the effect of blended learning on the third intermediate grade students’ achievement and learning motivation towards mathematics. For accomplishment of this aim, the following tools, after ensuring their validity and consistency, were used: An Achievement Test on Radical &Trigonometric Equations along with scale of Learning Motivation towards Mathematics (Dr. Abd Al Wahed Hamid Al Qubisy’s scale 2009). Questionnaire to identify the students’ experiences and skills in using Computer and Internet. For the purpose of testing hypothesis to answers the research questions, repetitions, percentages, arithmetic means, Standard deviations, analysis of covarianceANCOVA” in order to test means significant differences. The research concludes: there is a statistically significant differences at level (0.05) between mean  scores obtained by the Experimental Group and the Control Group in Post Mathematics Achievement Test, with a higher effect for the Experimental Group. There are no statistically significant differences at level (0.05) between mean scores obtained by the Experimental Group and the Control Group in Post Application of Mathematics Learning Motivation scale. The researcher suggests to encourage the instructors to use and apply the Blended Learning in teaching Mathematics and other curriculums in all educational grades; this study proved effectiveness of Blended Learning in enhancing the educational accomplishment . hold intensive and continuous courses for instructors and students on use of the E-learning site in order to improve mathematics teaching, as well as methods and programs of blended learning, enhance mathematics educational content by a group of interacting electronic activities by using up to date software and linking curriculums with a distinguished websites in the field of mathematics teaching and learning.

الكلمات الرئيسية