أثر استخدام استراتيجية عباءة الخبير لتدريس الجغرافيا في تنمية المرونة الفکرية وبعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي The Effect of Using Mantle of the Expert Strategy for Geography Teaching on Developing Intellectual Flexibility and Some Life Skills among Second year Preparatory School Pupils

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الـتربية جامعة العـريــش

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث الحالي التعرف على أثر استخدام استراتيجية عباءة الخبير في تدريس وحدة "خيرات وطننا العربي" لتنمية المرونة الفکرية وبعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي. ولتحقيق هذا الهدف تم إعادة صياغة الوحدة المختارة باستخدام استراتيجية عباءة الخبير، وإعداد دليلا لمعلم الجغرافيا لتدريسها، بالإضافة إلى أوراق عمل التلميذات، کما أُعد اختباراً "للمرونة الفکرية، وآخر للمهارات الحياتية"، وبطاقة ملاحظة للمهارات البيئية الأدائية. وتم تنفيذ تجربة البحث في مدرسة (السيدة خديجة بنت خويلد الإعدادية بنات) في العام الدراسي 2016/ 2017م باستخدام التصميم التجريبي ذا المجموعة الواحدة من خلال التطبيقين القبلي والبعدي. وتوصلت نتائجها إلى أن استخدام استراتيجية عباءة الخبير في تدريس الجغرافيا کان له أثر فعال في تنمية المرونة الفکرية، وبعض المهارات الحياتية لدى تلميذات الصف الثاني الإعدادي
Abstract:       
The research aimed at identifyig  the effect of using mantle of the  expert strategy for teaching the Unit of "Our Arab Countries" to develop the intellectual flexibility and some life skills among second year Preparatory School Pupils. To achieve this aim, the selected unit was redesigned using the expert's mantle strategy, a geography teacher's guide was prepared for teaching, student work sheets were also prepared, and a test for "intellectual flexibility, post-life skills" and an observation card for environmental practical skills. The research experiment  was carried out at Khadija Bint Khuwailad Preparatory School for Girls in the academic year 2016/2017 using the experimental design of the one group Pre-Post test. The results found that the use of mantle of the expert strategy for geography  teaching had an effective effect on developing  intellectual flexibility and some of the life skills among second-year  pupils

الكلمات الرئيسية