أثر برنامج تدريبي قائم على الاستقصاء الدوري على تحصيل طلاب الصف العاشر في مادة الکيمياء في إمارة رأس الخيمة ـــ الإمارات The Effect of Training Program Based On Cyclic Inquiry on Achievement in Chemistry for Tenth Grade in RAK- UAE

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

وزارة التربية والتعليم الإمارات العربية المتحدة

المستخلص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة إلى الکشف عن أثر استخدام برنامج تدريبي قائم على الاستقصاء الدوري في تحصيل طلاب الصف العاشر في مادة الکيمياء في إمارة رأس الخيمة.  وجاءت لتجيب عن التساؤل الآتي: هل يوجد فرق بين متوسطات درجات الطلاب في اختبار التحصيل بين المجموعة الضابطة والمجموعة التجريبية يعزى إلى البرنامج التدريبي القائم على استراتيجية الاستقصاء الدوري ؟  ولتحقيق هدف الدراسة تم بناء برنامج تدريبي قائم على الاستقصاء الدوري، وبناء اختبار تحصيلي  تکون من (30) فقرة من نوع الاختيار من متعدد  لقياس التحصيل. وتکون أفراد الدراسة من أربع شعب دراسية بلغ عددها (88) طالبًا، اختيرت بطريقة قصدية، من طلاب الصف العاشر الأساسي في مدرسة شعم للتعليم الأساسي والثانوي للبنين، والواقعة ضمن مدارس منطقة رأس الخيمة التعليمية للعام الدراسي 2012/2013 م  وقد قسم أفراد الدراسة إلى مجموعتين: مجموعة ضابطة بلغ عددها(44) طالبــًا، درســــت وَفق الطريقة الاعتيادية، ومجموعة تجريبية بلغ عددها (44) طالبًا درست وفق البرنامج التدريبي. وأشارت نتائج الدراسة إلى وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسطات درجات الطلاب في اختبار التحصيل بين المجموعة الضابطة والتجريبية تعزى إلى البرنامج التدريبي القائم على الاستقصاء الدوري ، وفي ضوء النتائج السابقة خلُصت الدراسة إلى جملة من التوصيات والمقترحات.
Abstract:
The study aimed at  clarifiying  the effect of a training program based on cyclic inquiry on achievement among the tenth grade students in chemistry in the RAK- UAE, where the researcher has used the semi-experimental approach. The study tried to answer the question:  Are there any differences in the mean scores of the students in the achievement test between the control group and the experimental group, attributed to the training program based on the cyclic inquiry strategy? To achieve the objective of the study, a training program based on the cyclic inquiry was designed. In addition , multiple - choice test, which consisted of 30 items, to measure achievement was prepared. The subjects of the study include 88 students from the four sections of the tenth grade in Shaam School for Primary and Secondary Education for Boys, located within Ras Al Khaimah Educational Zone for the academic year 2012/2013. The subjects of the study were divided to two groups: a control group of 44 students studied in the regular method, and the experimental group of 44 students studied in accordance with the training program. The results of the study have indicated statistically significant differences in the mean scores of the students in the achievement test between the control group and the experimental group attributed to the training program based on the cyclic inquiry. In light of these findings, the study presents a number of recommendations and suggestions.

الكلمات الرئيسية