المشکلات السلوکية والنفسية لدى طلبة الصفوف الثلاثة الأولى في محافظة جرش من وجهة نظر معلميهم في ضوء بعض المتغيرات Behavioral and Psychological Problems among the Students of the First Three years in Jerash Governorate from the Point of View of their Teachers in the Light of some Variables

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم التربوية جامعة جرش

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة التعرف إلى أهم المشکلات السلوکية والنفسية لدى طلبة الصفوف الثلاثة الأولى في محافظة جرش من وجهة نظر معلميهم ـــــ والتعرف اذا کان هناک فروق ذات دلالة إحصائية  في المشکلات السلوکية والنفسية التي تعاني منها عينة الدراسة تعزى  لمتغيرات الدراسة ، تکونت عينة الدراسة من (200) طالبا وطالبة و أظهرت نتائج الدراسة أن أهم المشکلات السلوکية والنفسية في مجال السلوک المضاد للمجتمع ، هي کثرة  اختلاق الحيل والمبررات في المرتبة الأولى ثم العمل على إثارة الفوضى ثم الکذب وقلة الاهتمام  بالنظافة الشخصية. وأخيرا  يستمتع باللعب في الأماکن الخطرة. أما في مجال المشکلات الإنفعالية  فقد جاءت الفقرتان سريع الغضب ويتعدى بالضرب على الآخرين في المرتبة الأولى ويخاف من الأصوات العالية ويتشاجر مع زملائه ويغار من الآخرين وأخيرا  دائم الصمت ويتجنب التحدث مع غيره وجميعها جاءت بدرجة متوسطة. کما أظهرت الدراسة عدم وجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر الجنس ، والعمر، والمستوى التعليمي للوالدين ، ووجود فروق ذات دلالة احصائية تعزى لأثر مستوى تحصيل الطالب لصالح المستوى أقل من  المتوسط.  وتوصي الدراسة بتعيين مرشدين تربويين في المدارس ذات الصفوف الثلاثة الأولى أسوة بغيرهم من المدارس لبحث مشکلاتهم وعلاجها  فبل بدئها. وأن تقدم  المدرسة برامج متکاملة تعمل على إشباع حاجات الطلبة حتى لا تتحول تلک الحاجات غير المشبعة إلى مشکلات غير مرغوبة.
Abstract:
This study aimed at identifying the most important psychological and behavioral problems for the first three years in Jerash governorate from the perspective of their teachers . Also, to identify if there are differences of statistical significance in the behavioral and psychological problems experienced by the sample of the study due to the variables of the study.   The study sample consisted of  (200 )  students males and females .The study found that the most important psychological and behavioral problems in the field of anti-social behavior are frequent fabrication of tricks and justification which came in the first rank , after that was to create chaos , then lying and lack of care to personal cleanness and Finally enjoy playing in the dangerous places .In the emotional field came two items : "he is irritable" and "he beats the others" in the first rank , and "he is afraid of high voices " , "he quarrels with his colleagues" , he is jealous of others and finally " he always keeps silent and avoid talking to others .All of them came in a medium rank . The study also has shown that there are no statistically significant differences due to sex , age and parents' educational level . It also has shown there are statistically significant differences due to effect of students' achievement and they were for level below medium . The study recommended to appoint educational counselors in the first three grades like other schools to discuss their problems and treat them before they happen. The school should also provide integrated programs to satisfy students' needs in order not those unsatisfied needs change to desired problems.

الكلمات الرئيسية