فاعلية النموذج الثلاثي الفائق Model Super3 في تنمية بعض مهارات الثقافة المعلوماتية وبقاءأثر تعلمها لدى أطفال الروضة The Effectiveness of Super3 Model in Developing some Information Literacy Skills and Maintaining its Learning Effect in Kindergarteners

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية بالإسماعيلية جامعة قناة السويس

المستخلص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة إلى التحقق من فاعلية النموذج الثلاثي الفائق في تنمية بعض مهارات الثقافة المعلوماتية وبقاء أثر تعلمها لدى أطفال الروضة، واشتملت عينة الدراسة على (70) طفلاً وطفلة من أطفال المستوى الثاني برياض الأطفال (5 ـــ 6) سنوات، بالروضتين الملحقتين بمدرستي السلام الرسمية للغات، والطائف الرسمية للغات بمدينة الإسماعيلية، مقسمين إلى مجموعتين: ضابطة قوامها(34) طفلاً وطفلة، وتجريبية قوامها(36) طفلاً وطفلة. واستخدمت الدراسة عدداً من الأدوات تمثلت في: إستبيان حول قائمة مهارات الثقافة المعلوماتية المناسبة لأطفال الروضة (إعداد الباحثة)، مقياس تقدير مهارات الثقافة المعلوماتية لدى أطفال الروضة (إعداد الباحثة)، کما تم استخدام أداتين للضبط التجريبي وهما اختبار ذکاء الأطفال(إعداد سري،1988)، مقياس المستوى الاجتماعي الاقتصادي للأسرة (إعداد الشخص،2006). وتمثلت مادة المعالجة التجريبية في برنامج قائم على النموذج الثلاثي الفائق، اشتمل على (25) نشاطاً لتنمية مهارات الثقافة المعلوماتية لدى أطفال الروضة(إعداد الباحثة). وأوضحت نتائج الدراسة وجود فرق ذو دلالة إحصائية عند مستوى (01‚0) بين متوسطي درجات أطفال المجموعتين الضابطة والتجريبية، في التطبيق البعدي لمقياس تقدير مهارات الثقافة المعلوماتية (بأبعاده: تعريف المهمة المعلوماتية، إستخدام استراتيجيات البحث عن المعلومات، تحديد مکان المعلومات والحصول عليها، إستخدام المعلومات بفاعلية وابتکارية، التقويم)، لصالح أطفال المجموعة التجريبية، وعدم وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين متوسطي درجات أطفال المجموعة التجريبية، في القياسين البعدي والتتبعي لمهارات الثقافة المعلوماتية.
Abstract:
This study aimed to investigate the effectiveness of  Super3 model in developing some information literacy skills and maintaining its learning effect in kindergarteners. The study's sample consisted of  (70) children enrolled in the second level of kindergarten (5-6) years old,  from Elsalam and Al Taif GovernmentalLanguage Schoolsin Ismalia city, assigned to a control group (n=34) or an experimental group (n=36). The study used  a group of tools a followings: A questionnaire about a list of information literacy skills for kindergarteners (Prepared by the researcher), Kindergarten  Information Literacy Skills Rating Scale  (Prepared by the researcher), and two tools  were used for Experimental control: Children Intelligence Test (Prepared by Serry, 1988) and Family Social Economic Level Inventory (Prepared by Elshakhs, 2006)  .The experimental treatment material is a program based on Super3 model, included (25) activities for developing  information literacy skills of  kindergarteners(Prepared by the researcher). The study's findings suggest that there is significant statistical difference at (.01) level between the means score of control and experimental groups children in the  posttest  of Information Literacy Skills Rating Scale (including information task definition, using information seeking strategies, locating and accessing Information, using information effectively and creatively,and evaluation) in favor of the experimental group children, and there is no significant statistical difference between the means score of experimental group children in the  posttest and follow up test of  Information Literacy Skills

الكلمات الرئيسية