اتجاهات معلمي العلوم في المملکة العربية السعودية نحو استخدام التقويم الواقعي Science Teachers Attitudes in Saudi Arabia Towards the Use of Authentic Assessment

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية العلوم التربوية جامعة جدة

المستخلص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة الى الکشف عن  اتجاهات معلمي العلوم في المملکة العربية السعودية نحو استخدام التقويم الواقعي، وأثر متغيرات: الجنس، ونوع المدرسة، والخبرة، والمرحلة التعليمية على هذه الاتجاهات. تکونت عينة الدراسة من (221) معلما لمقرر العلوم، أجابوا عن استبانة مکونة من (27) فقرة، تقيس اتجاهاتهم نحو استخدام التقويم الواقعي. توصلت النتائج أن أساليب: الملاحظة، وملف الإنجاز، والعروض الشفهية هي أکثر أساليب التقويم الواقعي استخداما، وأن اتجاهات المعلمين نحو استخدام التقويم الواقعي کانت متوسطة کمالم تتأثر اتجاهات المعلمين بمتغيرات: الجنس، والمرحلة التعليمية، بينما ظهرت فروق دالة تعزى لمتغيرات: نوع المدرسة، والخبرة. أظهرت النتائج أهم الصعوبات التي تواجه المعلمين في تطبيق التقويم الواقعي. وأخيرا اوصت الدراسة بمزيد من التدريب على استراتيجيات التقويم الواقعي، وبتنفيذ برامج لتبادل الخبرات مع المعلمين الذين يستخدمون التقويم الواقعي بشکل فعال.
Abstract:
The purpose of this study is to investigate the attitudes of science teachers in Saudi Arabia towards the use of authentic assessment, and the effect of the variables: gender, school type, experience, and educational stage on these attitudes. The sample consisted of (221) teachers of science, who answered a questionnaire consisting  of (27) items, that measured the teachers attitudes towards the use of authentic assessment. The results revealed that the most used authentic assessment methods were: observation, portfolio, and oral discourses. Teachers attitudes towards the use of authentic assessment were moderate. Gender, and educational stage variables  had no effect on teachers attitudes, while  school type and experience presented significant effects. The results revealed the most important difficulties that teachers faced when implementing authentic assessment. Finally, the study recommended more training on authentic assessment strategies, and the implementation of experience exchange programs with teachers who effectively use authentic assessment.

الكلمات الرئيسية