أثر التدريب علي استراتيجية التجزيل في تحسين سعة الذاکرة العاملة البصرية وخفض نقص الانتباه للأطفال ذوي نقص الانتباه AD The Effect Of Training On Chunking Strategy in Improving Visual Working Memory Capacity and Reducing Attention Deficit for A sample Of Children With Attention Deficit

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة حلوان بمصر

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث الحالي إلي دراسة أثر التدريب علي استراتيجية التجزيل في تحسين سعة الذاکرة العاملة وخفض نقص الانتباه، وذلک لعينة من الأطفال ذوي نقص الانتباه تکونت(32) طفلاً؛ حيث تم  التدريب علي الاستراتيجية لمدة ثلاث شهور بواقع جلسة کل أسبوع، وقد استخدم الباحث مقياس فرط الحرکة ونقص الانتباه من إعداد الباحث(2017) مقياس الذاکرة العاملة من إعداد أمل الزغبي( 2017)، وقد أسفرت نتائج البحث عن وجود أثر دال للتدريب علي الاستراتيجية في تحسين أداء الذاکرة العاملة، وکذلک خفض أعراض نقص الانتباه وذلک لدي المجموعة التجريبية التي تلقت التدريب.
Abstract:
The current research aimed to study the effect of training on chunking strategy in improvement visual working memory capacity and reducing attention deficit for  a sample of children with attention deficit consisted of (32) child, The strategy was trained for three months at a weekly session. The researcher have used a scale of ADHD prepared by researcher (2017), working memory scale prepared by amal alzoghby(2017),  The results of the study revealed that there is a significant effect of training on strategy in improving the performance of working memory, as well as reducing the symptoms of attention deficit, in the experimental group that received the training .

الكلمات الرئيسية