الاحتياجات التدريبية للموظفات الإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض في ضوء الإدارة الإلکترونية The Training Needs of Female Administrative Staff in the General Administration of Education in Riyadh in the Light of Electronic Administration.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة الملک سعود المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

هدفت هذه الدراسة إلى: الکشف عن أهم الاحتياجات التدريبية للموظفات الإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض في ضوء الإدارة الإلکترونية، والتعرف على الفروق ذات الدلالة الإحصائية بين استجابات أفراد الدراسة حول أهم الاحتياجات التدريبية للإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض، والتي يمکن أن تعزى إلى أي من متغيرات (المؤهل العلمي، عدد سنوات الخدمة، عدد البرامج التدريبية التي تم الالتحاق بها أثناء الخدمة في مجال الإدارة الإلکترونية). ولتحقيق أهداف البحث تم استخدام المنهج الوصفي، وتطوير استبيان وزع إلکترونياً على مجتمع الدراسة المکون من (602) إدارية من إداريات الإدارة العامة التعليم بمنطقة الرياض، وقد کان عدد الاستجابات (74) استجابة تشکل نسبة 12 % من مجتمع الدراسة، وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: أن الإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض موافقات على أهمية الاحتياجات التدريبية في ضوء الإدارة الإلکترونية بدرجة عالية. أن أهم الاحتياجات التدريبية للإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض: تتمثل في التعامل مع شبکة الإنترنت. أن أقل الاحتياجات التدريبية للإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض ، تتمثل في معرفة  أساليب تشفير المعلومات. عدم وجود  فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة الإحصائية (0.05) فأقل حول الاحتياجات التدريبية للإداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض وفقاً لاختلاف  المؤهل العلمي، عدد سنوات الخدمة، عدد البرامج التدريبية التي تم الالتحاق بها أثناء الخدمة في مجال الإدارة الإلکترونية. وبناءً على نتائج الدراسة تمت التوصية بما يلي: العمل على رفع کفاءة الإداريات على رأس العمل واختيار أفضل البرامج التدريبية في مهارات الإدارة الإلکترونية. ضرورة تحديد الاحتياجات التدريبية وفقاً للمشکلات المتواجدة والتحديات الناشئة، حسب أهميتها بالنسبة للإداريات. وضع معايير لقياس أثر التدريب على الإداريات المتدربات. ربط تطوير المهارات المکتسبة بتقييم الأداء الوظيفي. استحداث برامج تدريبية مناسبة لاحتياجات الاداريات بالإدارة العامة للتعليم بمنطقة الرياض بالتعاون مع الجهات ذات العلاقة.
The aim of this study is to detect the most important training needs of women administrators in management education in Riyadh in light of electronic Department, identify statistical significant differences between study responses on major training needs of administrators in management General of the Riyadh region, which can be attributed to any of the variables (qualification, number of years of service, the number of training programmes that have been enrolled in the service of electronic administration). To achieve the research objectives have been using descriptive, develop a questionnaire that was distributed electronically to study society (602) administrative management public administration education in Riyadh, was the number of responses (74) response accounted for 12% of the study population, The study found the following results: the Physics Department Riyadh region endorsements on the importance of training needs in the light of electronic Department. The most important training needs of administrators in public administration for Riyadh region: dealing with the Internet. To lower training requirements for administrators of public administration for Riyadh region, is to learn information encryption methods.  The lack of statistically significant differences at the level of statistical significance (0.05) and less about the training needs of administrators in public administration for Riyadh region according to the different educations, years of service, the number of training programmes that have been enrolled in the service management area Electronic. Based on the results of the study, it was recommended that: to raise the efficiency of administrators on the job and choose the best training programs in e-management skills.  Need to identify training needs in accordance with existing problems and challenges, as important for administrators. Develop criteria for measuring the impact of training on teaching trainees. Link development.

الكلمات الرئيسية