فاعلية برنامج إرشادي معرفي ـــ سلوکي في تعديل التفکير السلبى وتعزيز الأمن الفکري لدى عينة من طالبات کلية التربية بالزلفى Effectiveness of Cognitive- Behavioral Counselling Program in Modifying Negative Thinking and Promoting Intellectual Security among a Sample of Female Students in the Faculty of Education in Zulfi

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب جامعة حلوان

المستخلص

المستخلص:

هدفت الدراسة الحالية إلى معرفة مدى فاعلية برنامج إرشادي معرفي سلوکي في تعديل التفکير السلبي وتعزيز الأمن الفکري لدى عينة من طالبات کلية التربية بالزلفى تکونت. العينة من 30 طالبة ، تراوحت أعمارهم بين (19 ـــ  23) والذين لديهم ارتفاع في التفکير السلبى  وانخفاض في الأمن الفکري ، وذلک بناء على درجاتهم على مقياسي التفکير السلبى والأمن الفکري ــــ حيث اعتبرت درجاتهم  اختباراً قبلياً ــــ وتم تقسيمهم إلى مجموعتين ـــ مجموعة ضابطة   بلغ عددها (ن=15)ومجموعة تجريبية  بلغ عددها (ن=15) طالبة ، وتم تطبيق البرنامج الإرشادي عليهم  وتکون البرنامج من 10 جلسات إرشادية واستغرقت کل جلسة 40 دقيقة و لم تتلق  المجموعة الضابطة أي برنامج، واشتملت أدوات الدراسة  على مقياسين  مقياس الأمن الفکري  (من اعداد الباحثة) و مقياس التفکير السلبى (من اعداد الباحثة) والبرنامج القائم على أسس الارشاد المعرفي السلوکي(من اعداد الباحثة) ، أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين المجموعتين  التجريبية والضابطة والفروق  لصالح المجموعة التجريبية مما يشير إلى فاعلية البرنامج المعرفي السلوکي في تعديل التفکير السلبي وزيادة التفکير الإيجابي  والذى بدوره أدى إلى  تعزيز الأمن الفکري لدى المجموعة التجريبية وتم تفسير النتائج في ضوء الادبيات النفسية وتم الخروج بعدد من التوصيات
Abstract :
This study aimed to identify the effectiveness of cognitive- behavioral counselling Program in Modifying negative thinking and promoting Intellectual security among a sample of female students in the Faculty of Education in Zulf. The sample consist of (30) female students in age range between (19-23) who, have high average in negative thinking and low average in intellectual security. Depending on their grades on measures of negative thinking and intellectual security, which considered a prior test. Then they were distributed into two groups experimental group consist of (n=15) female student, and control group consist of  (n=15) The Program was applied on the experimental group it contains 10 sessions (each session took 40 minutes). The control group did not receive any training .The study tools included two measures, intellectual security measure, (Prepared by the researcher)   and negative thinking measure (Prepared by the researcher).And the program based on Cognitive- behavioral Counselling The results showed a statically significant difference between experimental group and control group in favor of experimental group which indicated to the effectiveness of cognitive- behavioral Counselling Program in Modifying negative thinking and increasing positive thinking which in turn promoting intellectual security for experimental group . The result was explained in light of psychological literature and   a number of recommendation have been stetted.

الكلمات الرئيسية