فاعلية برنامج قائم على المدخل الکلي لتنمية مهارات القراءة والکتابة للأغراض الطبية للناطقين بلغات أخرى The Effectiveness of a Program Based on the Whole Language Approach for Developing Reading and Writing Skills among Non-Arabic Speakers.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة بنها

2 کلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

المستخلص:

استهدف هذا البحث تنمية مهارات القراءة والکتابة للأغراض الطبية للناطقين بلغات أخرى، وذلک باستخدام المدخل الکلي، وقد تحددت مهارات القراءة والکتابة في اثنتي عشرة مهارة فرعية، تندرج تحت أربعة مجالات رئيسة، هي: التواصل اللغوي في مرحلة العلاج والمتابعة، التواصل اللغوي في مجال خدمة المجتمع، التواصل اللغوي مع الإداريين والعاملين في المؤسسة الطبية،التواصل اللغوي للتنمية الذاتية والمهنية، کما أعد اختبار للقراءة والکتابة مکون من 12 سؤالا، وقد اعتمدت الباحثة على التصميم شبه التجريبي ذي المجموعة الواحدة وکانت مجموعة الدراسة من دارسي الطب الماليزيين الناطقين بغير العربية بجامعة الأزهر الشريف، وتوصلت الدراسة إلى وجود فروق دالة إحصائيا بين متوسطي رتب درجات التطبيقين القبلي والبعدي لمجموعة الدراسة في اختبار مهارات القراءة والکتابة للأغراض الطبية لدى الناطقين بلغاتٍ أخرى المتضمنة في المجالات الآتية: التواصل اللغوي في مرحلة العلاج والمتابعة، التواصل اللغوي في مجال خدمة المجتمع، التواصل اللغوي مع الإداريين والعاملين في المؤسسة الطبية، التواصل اللغوي للتنمية الذاتية والمهنية، ومهاراتهم الفرعية  وذلک لصالح متوسط رتب درجات التطبيق البعدي.
Abstract
The research aimed at developing reading and writing skills for medical purposes of non-Arabic speakers through the whole Language Approach. Moreover, reading and writing skills were defined in 12 sub-skills, that covered four main areas: Language communication in the treatment and follow-up phase, Language communication in the community service, language communication with administrators and employees of the medical institution and language communication for self and professional development. The study researcher designed a reading and writing test consisted of 12 questions. She also, used a quasi-experimental design of one group. The study sample consisted of Malaysian non-Arabic speakers who study medicine at Al-Azhar University. The study asserted that, there was a statistically significant differences in the pre-post assessment of reading and writing test for medical purposes among non-Arabic speakers in the following fields: language communication in the treatment and follow-up phase, community service, communication with administrators and employees of the medical institutions and self and professional development in their sub-skills in favour of the post-assessment.

الكلمات الرئيسية