استخدام التعليم المدمج في التدريب التقني والمهني من وجهة نظر مدربات کلية التقنية للبنات بالرياض Using Blended Learning in Technical and Vocational Training from Trainers' Perspective at The Girls’ Technical College in Riyadh

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربيةجامعة الملک سعود الرياض المملکة العربية السعودية

2 الکلية التقنية للبنات الرياض المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة للتعرف على أهمية استخدام التعليم المدمج من وجهة نظر مدربات الکلية التقنية للبنات بالرياض ومدى توفر المتطلبات الأساسية في تفعيله وکذلک الکشف عن معوقات استخدامه واقتراح الحلول لهذه المعوقات. أُستخدم المنهج الوصفي المسحي في هذه الدراسة من خلال استبانة إلکترونية تم تصميمها من قبل الباحثتان لجمع البيانات. تکونت عينة الدراسة من (31) مدربة طبقن التعليم المدمج في مقرراتهن في الکلية التقنية بالرياض خلال الفصل الدراسي الأول من العام الدراسي 1437 ــــ 1438ه، و أظهرت نتائج الدراسة أن تقدير المدربات لأهمية استخدام التعليم المدمج في مقرراتهن ومدى توفر المتطلبات الأساسية لتطبيقة جاءت بدرجة مرتفعة (م= 3,89 ، ع= 0,45)، بينما جاء تقدير معوقات استخدام التعليم المدمج بدرجة متوسطة (م= 3,18 ، ع= 0,49). کما اقترحت المدربات عددا من الحلول للتغلب على تلک المعوقات منها توفير فرص تدريب وتنمية مهنية مستمرة للمدربات لإکسابهن المهارات الأساسية في تطبيق استراتيجيات التعليم المدمج، تطبيق معايير تصـميم المقـررات المدمجـة وتطـوير محتواهــا وضــبط جودتهــا وانتاجها، وتفعيل برنامج خدمات صندوق المتدربات بالکلية والذي يعنى بتقديم خدمات إضافية للمتدربات في مختلف المجالات لدعم بيئة التعليم المدمج في الکلية. وتضمنت توصيات الدراسة ضرورة تحديث أساليب تنفيذ البرامج التدريبية المقدمة في الکلية التقنية ومواکبة التطورات والمستجدات الحديثة في استخدام التکنولوجيا الحديثة في البرامج التدريبية من خلال تبني استخدام أسلوب التعليم المدمج کأساس لتطبيق البرامج التدريبية في الکلية التقنية وذلک لما له من أثر إيجابي على العملية التدريبية وتحسين مستوى أداء المتدربات، التأکد من توافر کافة متطلبات تطبيق التعليم المدمج في العملية التدريبية واستدراک النواقص التي تظهر أثناء تبني هذا النوع من التعليم مثل توفير شبکة اتصال لاسلکي للمتدربات وکذلک توفير محتوى تعليمي الکتروني مصمم وفق معايير الجودة.
Abstract:
The purpose of this study is to investgate the implementaion of blended learning at the Girls’ Technical College in Riyadh from the trainers’ perspectives. The study also aims to identify their precpetives toward the availability of the basic requirements for applying blended learning as well as the obstacles and the particpants suggestion to overcome these obstacles. The descriptive-survey method was used in this study through an electronic questionnaire designed by the researchers to collect data. The paricpants in the study consisted of (31) trainers who used blended learning in their courses. The results of the study showed that the participants' overall estimation for the importance of using the blended learning in their courses came to a high degree (M=3.86, SD=0.65), while the degree of their overall estimations for the obstacles of using blended learning was medium (M=3.18, SD=0.49). Moreover, the trainers suggested a number of solutions to overcome these obstacles such as providing continuous training and professional development for trainers on blended learing. applying the standards of blended courses design and developing, and activating the Trainee Fund Services Program to support the blended learning environment in the collage. The recommendations of the study included the need for improving the training programs at the Girls’ Technical College by adapting blended learning strategy as the main stratrgy because of its positive impact on the training process, ensuring the avaiblity of the essential requirements for implementing blended leanded, and applying solutions to overcome the obsticals that appear in the process of implementing blened learning such as providing the trainees with free wireless network, and high quality online learning content.

الكلمات الرئيسية