الأفکار اللاعقلانية و الاتجاهات نحو التطرف لدى طلاب المرحلة الثانوية The Relationship between Irrational Thoughts and Attitudes towards Extremism with Secondary School Students

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الآداب والعلوم الانسانية جامعة الملک عبد العزيز جدة المملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة الحالية الى معرفة العلاقة بين الافکار اللاعقلانية والاتجاهات نحو التطرف وقد استخدم الباحث في هذه الدراسة المنهج الوصفي ألارتباطي على عينة عشوائية من المراهقين طلاب المرحلة الثانوية  عددها (506)  طالباً  وقد قام الباحث بتطبيق استمارة البيانات الأولية ومقياس الأفکار اللاعقلانية ومقياس الاتجاه نحو التطرف وقد قام الباحث بحساب التکرارات والمتوسطات الحسابية والانحرافات المعيارية ومعامل ارتباط بيرسون واختبار (ت) للعينات المستقلة و الانحدار الخطي البسيط والتحليل العاملي . وقد توصل الباحث من دراسته الى النتائج ألآتية : توجد علاقة ذات دلالة احصائية بين الأفکار اللاعقلانية  واتجاهات المراهقين من طلاب المرحلة الثانوية نحو التطرف بأشکالها المختلفة  کما اتضح من نتائج الدراسة ان  الأفکار اللاعقلانية تسهم بصورة دالة في التنبؤ بالاتجاهات نحو التطرف لدى المراهقين من طلاب المرحلة الثانوية. کما اشارت انتائج التحليل العاملي  الى استخلاص سبعة عوامل جمعت بين بعض الافکار اللاعقلانية مع بعض محاور الاتجاهات نحو التطرف في ثلاثة عوامل منها. وقد انتهت الدراسة الى عدد من التوصيات والمقترحات .
Abstract:
This study aimed at recognizing the relationship between the irrational ideas and attitudes towards extremism, the researcher used the descriptive liaison method on a random sample of (506) adolescents of Secondary School students. The researcher applied the preliminary data form, the irrational ideas scale and the scale of the attitude towards extremism. Researcher calculated the arithmetical frequencies, averages, standard deviations, Pearson correlation coefficient, T test for independent samples, simple linear regression, and global analysis. The researcher concluded the following results: There is a statistically significant relation between irrational ideas and the attitudes of Secondary School students towards extremism in various forms. The study showed that irrational ideas contribute to the prediction of attitudes towards extremism among Secondary School students, as the results of the global analysis indicated seven factors that combined some of the irrational ideas with some axes of attitudes towards extremism in three factors thereof. The study has reached a number of recommendations and proposals.

الكلمات الرئيسية