أثر تدريس وحدة مقترحة في ضوء بعض مبادئ نظرية العبء المعرفي في تنمية مهارات التفکير البصري وخفض الجهد العقلي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية المعاقين سمعياً The Effect of Teaching a Suggested Unit Based on of some of the Principles of the Theory of Cognitive Load in the Development of Thinking Skills Visual and Mental Stress Reduction of Pupils For the Preparatory Stage o

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة بنها

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة الحالية إلى إعداد وحدة مقترحة في ضوء بعض مبادئ نظرية العبء المعرفي لتنمية مهارات التفکير البصري وخفض الجهد العقلي لدى تلاميذ المرحلة الإعدادية المعاقين سمعياً. وتم إعداد قائمة بمبادئ العبء المعرفي وإرشاداتها التدريسية وتتمثل في المبادئ: استخدام العناصر البصرية، وترکيز الانتباه، تقليل غير الضروري من المحتوى، استخدام التجزئة والتسلسل في عرض المحتوى، الانتقال من الأمثلة المحلولة إلى التدريب لتحقق العمل العقلي، ومناسبة المحتوى مع خبرة المتعلم، کما تم إعداد اختبار مهارات التفکير البصري الذي تتضمن (46) مفردة في الأبعاد التالية: التعرف على الشکل ووصفه، تحليل الشکل، إدراک العلاقات، تفسير الشکل، استنتاج المعنى، ومقياس الجهد العقلي وتتضمن (20) مفردة في بعدين رئيسيين هما: الجهد العقلي الناتج عن العبء المعرفي الداخلي و الجهد العقلي الناتج عن العبء المعرفي الخارجي، وتم تطبيق أداتي الدراسة قبليًا وبعدياً على عينة الدراسة، حيث تکونت عينة الدراسة من (14) تلميذ وتلميذة من تلاميذ المرحلة الإعدادية المعاقين سمعياً. وتوصلت نتائج الدراسة إلى وجود فرق دال إحصائيًا بين متوسطي درجات عينة الدراسة عند مستوى دلالة (0,05) في التطبيقين القبلي والبعدي لاختبار التفکير البصري، ومقياس الجهد العقلي لصالح التطبيق البعدي.
Abstract :
The present study aimed to prepare a suggested unit based on some Principles of the theory of cognitive load to develop the skills of visual thinking and reduce the mental effort of students in the preparatory stage of the hearing impaired. It was a list of the principles of the load of knowledge and guidance and teaching is In the principles: the use of visual elements, concentration of attention , unnecessary reduction of content, the use of fragmentation and sequencing in the presentation of the content, the transition from the examples to the training to achieve mental work, the relevance of content with the learner's experience, Tools prepared as well for visual thinking skills test contains 46 items in the following dimensions: recognition of form and description, shape analysis, perception of relations, interpretation of form, meaning conclusion, and mental stress measure contains 20 items in two main dimensions: mental effort resulting from the internal cognitive load and mental effort resulting from external cognitiveThe results of the study showed that there was a statistically significant difference between the mean scores of the study sample at the level of (0.05) in the tribal and remote applications to test the visual thinking, and the mental effort measure for the benefit of the post application.

الكلمات الرئيسية