معايير التمکن التکنولوجي للأستاذ الجامعي في القرن الـ(21) ومدى أهميتها من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس بجامعة الحديدة The Standards of Technological Mastery of the University Professor in the 21st Century, and its Importance from the Point of View of Faculty Members at the University of Hodeida

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة الحديدة الجمهورية اليمنية

المستخلص

المستخلص:

سعى هذا البحث إلى تحديد معايير التمکن التکنولوجي التي ينبغي توافرها في الأستاذ الجامعي في القرن الـ (21)، کما سعى إلى استطلاع آراء أعضاء هيئة التدريس في جامعة الحديدة البالغ عددهم (214) حول مدى أهمية هذه المعايير. وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي المسحي، کما قام ببناء قائمة مقترحة بالمعايير، وعرضها على عدد من الخبراء، وفي ضوء القائمة تم بناء استبانة لجمع البيانات تکونت من (6) مجالات، و(14) معياراً و(74) مؤشراً. أسفرت نتائج الدراسة عن أهمية کبيرة لقائمة المعايير، وخصوصاً مجالات الإطار المعرفي واساسيات تکنولوجيا الاتصال والتعليم، والقضايا الفکرية والأخلاقية والقانونية المرتبطة بالتکنولوجيا، والبيانات وأساليب تحليلها، والتنمية المهنية المستمرة. وأهمية متوسطة لمجالي استخدام التکنولوجيا في تنفيذ العملية التعليمية، وأدوات الاتصال التکنولوجية. ولم تؤثر متغيرات الرتبة الأکاديمية وبلد التخرج والخبرة الحاسوبية لدى أفراد الدراسة في تقديرهم لأهمية توفر المعايير في الأستاذ الجامعي، بينما اثر متغير نوع الکلية التي ينتسب إليه أفراد الدراسة في تقديرهم لأهمية توفر المعايير في الأستاذ الجامعي، ولصالح الکليات العلمية والتربوية.
Abstract:
This research seeks to determine standards of technological mastery that should be available in the university professor in the 21st century, and seeks to explore the opinions of the 214 members of the University staff of Hodeida on the importance of these standards. The researcher used the descriptive method, built a proposed list of criteria and presented it to a number of experts. In the light of the list, a questionnaire was constructed to collect data from (6) domains, (14) criteria and (74) indicators. The results of the study have given great importance to the list of standards, particularly the areas of knowledge framework, the fundamentals of communication and education technology, intellectual, ethical and legal issues related to technology, data and analysis methods, and continuous professional development, And it given an intermediate importance for the use of technology in the implementation of the educational process and technological communication tools. The variables of the academic rank, the country of graduation and the computer experience of the study members did not affect the importance of the availability of the criteria in the university professor, but the variable of the type of college to which the members belong affects the importance of availability of standards in the university professor and in favor of the scientific and educational faculties

الكلمات الرئيسية