فاعلية التشارک الإلکتروني في تنمية مهارات حل المشکلة الإحصائية وعمق التعلم لدى طلاب التعليم الفنى التجارى The Effectiveness of E-Collaboration on Developing Statistical Problem Solving Skills and Deep Learning among Business Secondary School Learners

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التربية جامعة طنطا

المستخلص

المستخلص:

هدف البحث الحالى إلى تطوير تدريس مقرر الإحصاء بالتعليم الفنى التجارى من خلال إعداد تصور مقترح للتشارک الإلکترونى فى حل المشکلات الإحصائية، وقياس فاعليته فى تنمية مهارات حل المشکلة الإحصائية وعمق التعلم. ولتحقيق هذا الهدف فقد تم استخدام مزيج من إجراءات منهج البحث الوصفى، ومنهج البحث التطويرى، وشبه التجريبى. ولتحديد ولقياس المتغيرات التابعة، تم تحليل محتوى وحدات علم الإحصاء وطرق جمع البيانات والعرض الجدولي والبياني للبيانات الإحصائية ـــ مقاييس النزعة المرکزية ــــ ومقاييس التشتت) بمقرر الإحصاء للصف الثانى الثانوى التجارى نظام الثلاث سنوات، ثم صمم الباحثون التصور المقترح للمهام التعليمية المصاغة فى صورة مشکلات إحصائية، وتحديد بيئة التشارک الإلکترونى من خلال تطبيقات جوجل درايف، اختبار لقياس المعارف المرتبطة بالمهارات الإحصائية، اختبار لقياس مهارات حل مشکلة الإحصائية، ومقياس لعمق التعلم، وقد تم تطبيق هذه الأدوات على عينة من طلاب الصف الثانى الثانوى التجارى بالتعليم الفنى التجارى نظام الثلاث سنوات، بلغ حجمها (33) طالبة کمجموعة تجريبية  و(33) کمجموعة ضابطة، وقد أظهرت نتائج التجريب وجود فرق ذو دلالة إحصائية بين طلاب المجموعة التجريبية والضابطة فى اختبار المعارف واختبار مهارات حل المشکلة الإحصائية، وعمق التعلم، وهذا الفرق لصالح المجموعة التجريبية؛ مما أکد فاعلية التشارک الإلکترونى فى تنمية مهارات حل المشکلة الإحصائية وعمق التعلم، وفى ضوء ما توصل إليه البحث من نتائج قدم البحث مجموعة من التوصيات والمقترحات التربوية لتعميم نتائجه.
Abstract:
This research amid at developing the teaching of business secondary school statistical curriculum through a suggested framework of e-collaboration in solving statistical problems and measure its effectiveness on acquiring statistical, developing statistical problem solving and deep learning skills. To achieve this objective, a mixed method approach of descriptive, developmental and quasi-experimental methodologies was applied. To measure the impact of the independent variable on the dependent variables in this research, the content of statistical course in the second year of business secondary school was analyzed, specifically, data presentation and illustration methods, measurements of central tendency, and measurement of variance units. Based on the content analysis results, researchers deigned an e-collaborative learning strategy and utilized Google drive applications. In addition, test of solving statistical problems and deep learning scale were also developed and validated. These instrumentations were applied on a sample of the second year business secondary school learners. This sample was randomly and equally distributed into two groups (33 as experimental group and 33 as control group).  After application of the treatment variable (e-collaborative learning strategy), the findings showed a significant impact for the new e-collaborative strategy on acquiring statistical problem solving skills and improving the deep learning skills. The difference was in favor of the experimental group. Based on these results, a set of educational recommendation were suggested to generalize the outcomes of this research in different business education context and courses.

الكلمات الرئيسية