نحو تدبير تربوي للموهبة والإبداع لدى أطفال الروضة Towards an educational Management for the Talent and Creativity Among Kindergarten Children

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية للبنات بابها جامعة الملک خالد

المستخلص

المستخلص :

نبدأ أولا ببيان ما نقصده بمصطلح التدبير التربوى للموهبة والابداع وهو وضع برامج تربويّة تستند إلى دراسات علمية دقيقة، يکون من بين أهدافها الرئيسية تنمية وحفز الموهبة وقدرات التفکير الإبداعي ، وتتمثل مشکلة البحث فى السؤال التالى :  ما الحاجة إلى صرف الجهود والأموال لوضع برامج خاصة بتنمية المهارات الإبداعية لدى أطفال الروضة  وما منزلة ذلک  في سلم الأولويات لدى الطفل ؟ . والاجابة هى ان ما يبرر ضرورة عنايتنا بالتفکير الإبداعي وتربية الموهبة، هو مواجهة "التآکل في المجموعة" ويقصد هنا التآکل الثقافي للحضارة ؛ إن الدراسات العلمية اليوم في مجال التفکير الإبداعي تنصح مربي الطفولة ببذر الخصائص المميزة لروح الموهبة والإبداع وهي: أصالة التفکير، ومرونته، وطلاقته، وخصوبة الخيال، والرغبة في تحدي المشکلات، والثقة بالذات، وتثمين التفکير التباعدي وغير المألوف. وتقدم برامج تربية الموهوبين العديد من التطبيقات التي توضّح کيف تنمو تلک الکفايات من خلال الأنشطة التربوية اليومية، منها مثلا تقنيات  العصف الذهني واللعب المحاکي، والمسرح السوسيودرامي، وتمارين المهام المتقابلة . ويتمثل التحدي الحقيقي هنا في مواجهة السؤال التالي: کيف السبيل إلى توطين التفکير الإبداعي في المجتمعات العربية، بعد أن هجرها قرونا؟ وأي الطرق التربوية الأقرب بيداغوجيا إلى تدبيره في أطفالنا اليوم؟ . إن تربية الطفل على الإبداع هي قبل کل شيء عملية تتم عبر جعله يبدع بنفسه ويستمر على هذا النسق. ويتطلب هذا الأمر أولا إدراک المهارات أو "الکفايات الأساسية" التي ينبغي تنميتها من أجل تطوير الروح الإبداعيّة. ويکاد کل علماء الإبداع الأشهر في العالم يتفقون أن خصائص الروح الإبداعية الخمس التي أتينا على ذکرها  هي: الأصالةـ المرونةـ الطلاقة ـ الخيال الواسع ـ  الحساسية الذهنية الخاصة تجاه المشکلات  ؛ ومن طرق التدريس  المحمودة في هذا الموضوع، تقنية تسمى تربويا "بالعصف الذهني" والعصف الذهني خطة تقوم على وضع الأطفال في مجموعات تشتغل بطريقة إرادية وحرة في مواجهة مشکلة يطالبون بحلها، دون أي شکل من الضغط. ثم تتبادل المجموعة الأفکار حول المشکلة.  ومن هنا  يمکن القول عموما، أن تربية وتنمية الکفايات الإبداعية صارت مسألة حيوية لا للفرد ذاته فحسب، وإنما لمصلحة الدولة عامة. ولا تتوقف رعاية وتربية الموهبة عند سن معينة، بل أنه ينبغي لها أن تتخذ أشکالا تقنية جديدة في کل مرحلة عمرية تواجههم على نحو منظم ومتدرج وبتقنية.
Abstract :
We first begin with what we mean by the term educational management of talent and creativity. It is the development of educational programs based on accurate scientific studies, among its main objectives are developing and stimulating talent and creative thinking abilities. The problem of research is stated in the following question: What is the need for spending efforts and funds to put programs for developing creative skills among kindergarten children and what about its position according to priorities among children? The answer lies behind the need for developing creative thinking and enhancing talent is to confront "erosion in the group". Here erosion means the cultural erosion of civilization. Today, the scientific studies in the field of creative thinking advise childhood educators to plant the distinctive characteristics of talent spirit and creativity: the originality of thinking, flexibility, fluency, imagination, the desire to challenge problems, self-confidence, and valuing the reflective thinking and the uncommon. Gifted education programs offer many applications that demonstrate how these competencies can grow through daily educational activities, such as brainstorming techniques, simulated games, Sociodrame Theater, and corresponding task exercises. The real challenge here is to confront the following question: How can creative thinking settle in Arab societies after centuries of abandonment? Which educational methods are closest to pedagogy for our children today? Raising the child on creativity is first of all a process that is done by making himself creative and continuing on this path. This requires first to grasp the skills or "core competencies" to be developed in order to enhance the creative spirit. All creative scientists in the world agree that the five creative qualities we have mentioned are: originality, flexibility, fluency, imagination, wide sensitivity to problems; one of the most popular teaching methods is a technique called "brainstorming".  Brainstorming is a plan based on putting children in groups that work voluntary and in a free manner to face   a problem that demands a solution without any form of pressure. The group then shares ideas about the problem. In general, it can be said that the education and developing   creative competencies has become a vital issue not only for the individual himself but also for the country's general interest. Nurturing talent is not limited at a certain age, but it should take new forms of technology at every age in a systematic, gradual and technical manner.

الكلمات الرئيسية