بناء مفهوم المتعلم في الفکر التربوي Establishing the Concept of the “ Educated” in the Educational Tthought

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة قناة السويس

المستخلص

المستخلص :

تعد المفاهيم مفاتيح العلوم في کل مجال معرفي ، ولذا فإن ضبطها وتحديدها وتوضيحها وتيسيرها للباحثين ، عملية أساسية في بناء العلم ،ويکاد يجمع المهتمون بالمفاهيم على أن من أهم الأخطار التي تواجه الأمم أنه قد يُعَبُر عن معانِ متعدّدة ومختلفة بألفاظ واحدة فيقع الإجمال والإبهام ، وتتأثر بذلک سائر العمليّات المعرفيّة ونظم الخطاب ، ومن هنا يرى الباحث أهمية تناول بناء  مفهوم المتعلم في الفکر التربوي وهو أشد أهمية في الآونة المعاصرة ويمکن تحديد مشکلة البحث فى الإجابة عن السؤال التالي : کيف نبنى مفهوم المتعلم ؟ ويتفرع من هذا السؤال الرئيسي عدة أسئلة فرعية متصلة يبعضها البعض وهذه الأسئلة هي: ما مفهوم المتعلم في المعاجم اللغوية ؟ ،ما مفهوم المتعلم في القرآن الکريم ؟ ، ما مفهوم المتعلم في السنة النبوية ؟ ،ما مفهوم المتعلم في التراث ؟ ،ما مفهوم المتعلم في الکتابات التربوية المعاصرة ؟ ، ما مفهوم المتعلم في الفکر التربوي الغربي ؟ وقد هدفت الدراسة إلى الإجابة عن هذه الأسئلة ،وقد استخدم الباحث المنهج الأصولي ، کما استخدم الباحث المنهج التحليلي کأداة أساسية لتحليل أبعاد المفهوم وما يتصل به من مفاهيم أساسية بهدف إبراز کيفية تکوين هذا المفهوم ليصبح أداة لإصلاح نظمنا التربوية ، وفي ضوء النتائج التي توصلت إليها الدراسة ، قدمت بعض التوصيات.
Abstract :
The concepts re considered significant keys of the all cognitive domains.  Therefore, its control, identification and definition is a main procedure in science. Those who are interested in the concepts argue that that the important dangers which the nations face are when they express different meanings, using the same concepts. So the summarizing and the ambiguity fall. The researcher feels this importance in  the educational thought. The problem of the study stems from answering this main question: How can the concept of the “educated” be defined?  This main question can be translated into the following sub-questions: 1. What is the concept “educated” in the dictionaries?, 2. What is the concept “educated” in the Quran generous? , 3. What is the concept “educated”  in  the Sunna of the prophet peace be upon him? , 4. What is the concept “educated” in the heritage?, 5. What is the concept “educated” in the educational contemporary writings?, 6. What is concept “educated” in the western educational thought? The study aimed at answering those questions.  The proper research methods used were the fundamental method in which the concept was defined in the light of its Islamic background. The analytical method was also used to analyze the dimensions of the educational concept in order to be a proper tool for reforming our educational systems.  In the light of the findings of the study, some recommendations were given

الكلمات الرئيسية