استخدام المدخل البصرى المکانى فى تدريس مقرر الوسائل التعليمية المُعد فى ضوء تقنية الواقع المعزز وأثره فى تنمية مهارات الثقافة البصرية والتحصيل المعرفى لطالبات الاقتصاد المنزلى الصم وضعاف السمع بکلية التربية النوعية . Using Visual Spatial Appraoch In teaching Instructional media which prepared in the light of augmen

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية النوعية جامعة الأسکندرية مصر

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة الحالية إلى قياس أثر إستخدام المدخل البصرى المکانى فى تدريس مقرر الوسائل التعليمية المُعد فى ضوء تقنية الواقع المعزز فى تنمية مهارات الثقافة البصرية والتحصيل المعرفى لطالبات الاقتصاد المنزلى الصم وضعاف السمع بکلية التربية النوعية.          وقد إستخدمت الباحثة فى الدراسة الحالية المنهج شبه التجريبى ذو تصميم المجموعة الواحدة بقياس قبلى واّخر بعدى وقياس تتبعى ، حيث تم إختيار عينة الدراسة بشکل قصدى  من الطلاب الصم وضعاف السمع  بکلية التربية النوعية جامعة الإسکندرية وعددهم (12) طالب ، وتمثلت أدوات الدراسة فى إختبار لمهارات الثقافة البصرية  (إعداد الباحثة) ، وإختبار للتحصيل المعرفى  (إعداد الباحثة) ، وتم تطبيق أدوات الدراسة على عينة الدراسة الإستطلاعية والتى تمثلت فى (7) من الطلاب الصم وضعاف السمع بکلية التربية النوعية .         وقد تم تطبيق أدوات الدراسة قبلياً ثم درس الطلاب مقرر الوسائل التعليمية بإستخدام المدخل البصرى المکانى المُعد فى ضوء تقنية الواقع المعزز، ثم طبقت أدوات الدراسة بعدياً ، وبعد مرور 21 يوم ( ثلاثة أسابيع) قامت الباحثة بطبيق تتبعى لأدوات الدراسة  وتوصلت نتائج الدراسة إلى (1) وجود فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية فى القياسين القبلى والبعدى لمهارات الثقافة البصرية ، وإختبار التحصيل المعرفى لصالح القياس البعدى ، (2) لا توجد فروق دالة إحصائياً بين متوسطي رتب درجات طلاب المجموعة التجريبية فى القياسين البعدى والتتبعى لمهارات الثقافة البصرية ، وإختبار التحصيل المعرفى ، مما يدل على أن إستخدام المدخل البصرى المکانى فى تدريس مقرر الوسائل التعليمية المُعد فى ضوء تقنية الواقع المعزز قد أدى إلى تنمية  مهارات الثقافة البصرية ، والتحصيل المعرفى للطلاب الصم وضعاف السمع بکلية التربية النوعية .
Abstract:
The Study aimed to Measures the using Visual Spatial Appraoch teaching Instructional media which prepared in the light of augmented reality technical and its Impact in developing Visual Literacy skills and Study Achievement for Home economics Deaf and Hard Hearing students in Faculty of Specific education.To Achieve the aim of the study the Researcher used the experimental design,with pre and posttest and  Follow up test ,  the Sample of the study consists of (12) Deaf and Hard Hearing students in Faculty of Specific education – Alexandria university,  the Tools of The study was Visual Literacy skills test , and Study Achievement test , which who prepared  by researcher, The Tools of the study applied before teaching on a sample consists of (7) students Deaf and Hard Hearing students in Faculty of Specific education – Alexandria university .The experimental group studied by using Visual Spatial Appraoch In teaching Instructional media which prepared in the light of Augmented reality technical, After finishing teaching,  the researcher   applied the tools of study , After 21 days (three weeks) the researcher applied the tools of study again for follow up test , the study concluded that(1) there are statistically significant differences between the mean score of pre , and post application of the Visual Literacy skills test , and Study Achievement test. On favor of  post Impact, (2) there are no statistically significant differences between the mean score post application and Follow up application of the Visual Literacy skills Test, and Study Achievement Test , Which indicates the Impact of using of Visual Spatial Appraoch In teaching  Instructional media which prepared in the light of Augmented reality technical in developing Visual Literacy skills and Study Achievement for Home economics Deaf and Hard Hearing students in Faculty of Specific education – Alexandria university .

الكلمات الرئيسية