فاعلية برنامج إثرائي قائم علي نظرية التلمذه المعرفيه في تنمية الوعي بقضايا البيئه المعاصره والاتجاه الدراسي لطالبات الشعبه التربويه کلية الاقتصاد المنزلي “A proposed program based on the theory of cognitive apprenticeship for the development of cognitive achievement and awareness of the contemporary issues of environment and the academic trend of the educatio

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 کلية التربية جامعة حلوان مصر

2 کلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان مصر

3 کلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان

المستخلص

ملخص البحث :

استهدف البحث التعرف علي فاعلية برنامج اثرائي قائم علي نظرية التلمذه المعرفيه في تنمية التحصيل المعرفي والوعي بقضايا البيئه المعاصره والاتجاه الدراسي لطالبات الشعبه التربويه بکلية الاقتصاد المنزلي جامعة حلوان للتحقق من ذلک تم إعدادأدوات البحث التاليه اختبار التحصيل المعرفي ومقياس الوعي البيئي ومقياس الاتجاه الدراسي وقائمة قضايا البيئه المرتبطه بتخصصات الاقتصاد المنزلي وتم التأکد من صدق وثبات الأدوات کما تم توظيف البرنامج المقترح وهو برنامج إثرائي في تدريس الأنشطه العلميه اللاصفيه المقترحه والتي تم اختيارها بناءا علي قائمة قضايا البيئه المرتبطه بتخصصات الإقتصاد المنزلي کعلم تطبيقي للطالبات المعلمات ومن ثم إعمال العقل علي نمو الوعي وصولا الفهم العميق فالمعلمه نموذج وقدوه للتلاميذ في حياتها المهنيه بعد التخرج وتم استخدام المنهج الوصفي التحليلي والمنهج شبه التجريبي حيث تم استخدام التصميم التجريبي ذي المجموعه التجريبيه الواحده ذات التطبيقين القبلي والبعدي وتکونت عينة البحث من 46 طالبه وبعد تطبيق أدوات البحث قبليا وبعديا للتأکد من صدق وثبات النتائج تم جمع ورصد النتائج ومعالجتها إحصائيا وتوصلت النتائج الي وجود فروق ذات دلاله إحصائيه عند(0,01)بين متوسط درجات الطالبات في الاختبار التحصيلي المعرفي ومقياس الوعي البيئي ومقياس الاتجاه نحو الدراسه .کما وجدت علاقه ارتباطيه ذات دلاله إحصائي بين الاختبار التحصيلي ومقياس الوعي البيئي لدي عينة البحث .وقد أوصت الدراسه بضرورة تعزيز البرامج الإثرائيه وتبني تنمية الوعي بقضايا البيئه والسلوکيات الإنسانيه وخلق جيل واع مبتکر ومبدع .والحفاظ علي بيئه آمنه مستديمه.وهذا المنحي ضمن أولويات التربيه بناءا علي توظيف النظريات والاستراتيجيات الحديثه التي تجعل المتعلم نشط وفعال وجعله محورا للعمليه التعليميه.
Abstract:
This research aimed at identifying the effectiveness of an enrichprogram based on the theory of cognitive apprenticeship for the development of cognitive achievement and awareness of thecontemporary issues of environment and the academic trend of the educational section students at the Faculty of Home Economics, Helwan University. To the end of verifying this, the following research tools were prepared: cognitive achievement test, environmental awareness scale, academic approach scale and a list of environmental issues related to home economics specialties. The validity and reliability of the research tools were verified and the proposed program was utilized as an enriching program in the teaching of the proposed scientific extracurricular activities that were selected based on the list of issues associated with the disciplines of home economics as a science applied for the would-be students teachers, and then making one’s mind to grow awareness leading to the deep understanding as the teacher is a model and an example for students in her professional life after graduation. The experimental descriptive approach and the semi-empirical approach were used. The experimental design was used with one experimental group of pre and post applications. The research sample comprised 46 female students. After applying the research pre and post program to verify the validity and reliability of the results, the latter were collected, monitored and processed statistically. The results showed that there were statistically significant differences at (0.01) significance level between the average scores of the students in the cognitive achievement test and the environmental awareness scale and the academic approach scale. There was also a statistical relationship between the cognitive achievement test and the environmental awareness scale in the research sample. The study recommended the following: the need to enhance the enrichment programs and adopt the development of awareness of environmental issues and human behaviors, create a creative and innovative aware generation and maintain a safe and sustainable environment. This is one of the priorities of education based on the use of modern strategies that make the learner active and effective and the focus of the educational process.

الكلمات الرئيسية