أثر الواجبات الإلکترونية على تفاعل طلاب الصف الأول المتوسط في مادة الحاسب الآلي بمحافظة الأحساء. The Effectiveness of Electronic Homework on Learners' Interaction in First Intermediate Students with Computer Course.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 إدارة التعليم بالأحساء ثانوية

2 کلية التربية جامعة الملک سعود المملکــــة العربيــــــة السعوديــــة

المستخلص

المستخلص:

هدفت الدراسة إلى قياس أثر الواجبات الإلکترونية على تفاعل وتوجهات طلاب الصف الأول المتوسط لمادة الحاسب الآلي، تم استخدام المنهج شبه التجريبي، ولتحقيق هدف الدراسة تم جمع البيانات عن طريق استخدام الاختبار التحصيلي واستبانة ومقابلة. تکون مجتمع الدراسة من طلاب الصف الأول متوسط في مدارس محافظة الأحساء، وبلغ حجم العينة (34) طالب تم اختيارهم بطريقة عشوائية. وقد أسفرت النتائج عن: موافقة بين أفراد عينة الدراسة على أثر الواجبات الإلکترونية باستخدام " Google Form" على المشارکة الصفية لطلاب الصف الأول المتوسط في مادة الحاسب الآلي، وذلک تمثل في أن الواجب الالکتروني زاد من مستوى مشارکتهم في الدروس، وساعدهم على التفاعل والترکيز أکثر مع المعلم، کما بينت النتائج أن هناک فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين متوسطات درجات الطلاب بالاختبارين القبلي والبعدي بالدرجة الکلية للاختبار وأبعاده الفرعية، وذلک لصالح الطلاب بالاختبار البعدي، کما أظهرت النتائج أثر الواجبات الإلکترونية على مستوى تنفذ الطلاب للواجبات، حيث أدت التجربة إلى تحفيز النسبة الأکبر للطلبة وذلک برفع أدائهم ومشارکتهم في الواجبات، وأظهرت النتائج عدم موافقة أفراد عينة الدراسة على معوقات الواجبات الإلکترونية.
Abstract;
The effectiveness of electronic homework on learners' interaction in first intermediate students with computer subject.   This study aimed to recognize the effectiveness of electronic homework on learners' interaction and attitudes in first intermediate students with computer course by using Google Form, to achieve the objectives of the study, the researcher used quasi-experimental method and he also used (Achievement test – Questionnaire - Interview), the study population is represented in first intermediate students in the schools of Al-Ahsa, the sample size has reached 34 students who are randomly selected.  The study has reached a set of results, as follows: there is an approval among the study sample population on the effectiveness of electronic homework, for example, (the electronic homework has increased the level of their participation in the lessons, solving electronic homework has helped them to interact more with the teacher), and the results showed that there are statistically significant differences at the level (0.01) between the averages of students' scores at the pre and post-test with the overall and its sub-dimensions for the students at the post test, the results showed also the effectiveness of electronic homework, the largest percentage of students was, solving homework on time, and the results showed that there are a disapproval among the study sample population on the obstacles of electronic homework. (201 Words)

الكلمات الرئيسية