العلاقة بين الأنماط القيادية وأنماط الاتصال لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة ظفار من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسة Leadership Patterns and Communication Patterns of Heads of Departments: Faculty Members Perspective

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية الأداب والعلوم التطبيقية جامعة ظفار سلطنة عمان

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على الأنماط القيادية السائدة وکذلک أنماط الاتصال لدى رؤساء الأقسام الأکاديمة بجامعة ظفار من وجهة نظر أعضاء الهيئة التدريسية. کما هدفت إلى تحديد طبيعة العلاقة بين أنماط القيادة وأنماط الاتصال لديهم. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي (دراسة الحالة) لجمع البيانات وتحليلها من خلال بناء استبانة اشتملت على (56 ) فقرة، بواقع (40) فقرة لأنماط القيادة الأربعة (الآمر، والموجه، والمشارک، والمفوض)، و (16) فقرة لنمطي الإتصال (الکتابي، والشفهي). تم التحقق من صدق الاستبانة عن طريق صدق المحکمين، والتحقق من ثباتها بإستخدام معامل الثبات ألفا کرونباخ والذى بلغ (78%)، ثم تطبيقها فى صورتها النهائية على مجتمع الدراسة ـ مستخدماً أسلوب الحصر الشامل في اختيار العينة - والبالغ عدده (193) عضو هيئة تدريس بجامعة ظفار للعام الأکاديمي 2016 – 2017. تم تحليل البيانات ومعالجتها إحصائياً بإستخدام برنامج (SPSS) معتمداً على المتوسط الحسابى، والانحراف المعياري، واختبار ت (T test)، وتحليل التباين الأحادي (One Way ANOVA). توصلت الدراسة إلى أن مستوى الأنماط القيادية لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة ظفار من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس کان مرتفعاً، حيث بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الکلية للاستبانة (3.92) بانحراف معياري (0.48). وکان ترتيب أنماط القيادة تنازلياً کما يلي: النمط الموجّه بمتوسط حسابي (4.04)، ثم النمط المشارک بمتوسط حسابي (3.95)، يليه النمط الآمر بمتوسط حسابي (3.89)، وأخيراً النمط المفوض بمتوسط حسابي (3.78). کذلک توصلت الدراسة إلى أن مستوى أنماط الاتصال لدى رؤساء الأقسام الأکاديمية بجامعة ظفار من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس کان مرتفعاً، حيث بلغ المتوسط الحسابي للدرجة الکلية للاستبانة (3.79) بانحراف معياري (0.54). وقد تصدر نمط الاتصال الکتابي في المرتبة الأولى بمتوسط حسابي (4.10)، ثم کان نمط الاتصال الشفهي في المرتبة الثانية بمتوسط حسابي(3.99). کما توصلت الدراسة أيضاً إلى وجود علاقة موجبة ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.01) بين الأنماط القيادية وبين أنماط الاتصال لدى أفراد عينة الدراسة، وإلى عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى (0.05) بين إجابات أفراد عينة الدراسة على مجالي الأنماط القيادية والاتصال تعزى لمتغير الخبرة. أوصت الدراسة بمجموعة من التوصيات، أهمها: ضرورة تنفيذ دورات تدريبية لتهيئة رؤساء الأقسام  قبل مزاولتهم العمل ترمي إلى تبصيرهم بأبعاد عملهم الإداري الإنساني والوظيفي.
Abstract
The present study attempted to explore faculty members’ perceptions about the patterns of leadership and communication of heads of academic departments at Dhofar University. The study also aimed at identifying the nature of the relationship between their leadership and communication patterns. For data collection and analysis, the study adopted the descriptive (case study) approach by designing a questionnaire that contained (56) statements, (40) of which addressed four types of leadership (authoritative, guide, participatory, consultative), and (16) statements for the two communication patterns ( written and verbal). The questionnaire was validated by reviewers and its stability was tested via Cronbach’s alpha reliability factor which scored (78%). The questionnaire was then distributed to the target population (N=193) faculty members, selected via comprehensive survey sampling technique, at Dhofar University for the academic year 2016-2017. Data was analysed via (SPSS), based on mean, standard deviation, T-Test, and (One Way ANOVA). Results show that faculty members perceived higher leadership patterns in the heads of academic departments, where the questionnaire overall average was (3.92) with standard deviation (0.48). Results also revealed that the descending order of the leadership patterns was as follows: guide with mean (4.04), then participatory with mean (3.95), followed by authoritative with mean (3.89), and finally consultative with mean (3.78). The study also revealed that the communication patterns of the heads of departments at Dhofar University as perceived by faculty members were higher, where the overall mean of the questionnaire was (3.79) with (0.54) standard deviation. The written communication pattern was rated higher with mean (4.10), followed by the verbal communication pattern with mean (3.99). Results also indicate positive statistically significant relationship at the level (0.01) between the leadership patterns and communication patterns of the subjects, but no significant difference between-and-at level (0.05) in the informants’ responses pertaining to the patterns of leadership and communication. This was attributed to the variable experience. The study recommends, among others, preparatory job-related training for heads of the departments to raise their awareness for the humanistic, professional and administrative aspects of their jobs prior to their actual performance of their duties.

الكلمات الرئيسية