فعالية الإرشاد السلوکي الجدلي في خفض الحساسية الانفعالية السلبية لدى طلاب الجامعة The Effectiveness of Dialectical Behavioral Counseling in reducing Negative Emotional Sensitivity among University students.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة المنيا

المستخلص

المستخلص :

  هدفت الدراسة الحالية لبناء برنامج إرشادي وفقا لرؤية لينهان في الإرشاد السلوکي الجدلي وتعرف فعاليته في خفض الحساسية الانفعالية السلبية بأبعادها(عدم الاتزان الانفعالي، التفکير اللاعقلاني، الابتعاد العاطفي) لدى طلاب الجامعة ، إضافة لمعرفة اختلاف فعالية البرنامج موضع الدراسة لدى المجموعة الإرشادية وفقا للجنس ، واستمراريته في خفض الحساسية الانفعالية السلبية في التطبيق التتبعى ، وکان عدد أفراد المجموعة الإرشادية (10) من طلاب جامعة المنيا، کما استخدم مقياس للحساسية الانفعالية السلبية ، وبرنامج للإرشاد السلوکي الجدلي (إعداد الباحثة)، وتوصلت نتائج الدراسة إلى: إثبات فعالية برنامج الإرشاد السلوکي الجدلي في خفض الحساسية الانفعالية السلبية ، إضافة إلى عدم وجود فروق دالة إحصائيا بين الجنسين في فعالية البرنامج الإرشادي المستخدم، کما استمرت فعالية البرنامج الإرشادي في فترة المتابعة ، وذلک باستخدام الأساليب الإحصائية الملائمة.
Abstract:
   The present study aimed at designing a counseling program according to lineman's vision in dialectical behavioral counseling, identifying its effectiveness in reducing negative emotional sensitivity with its dimensions (Unbalanced Passion,Irrational Thinking, Emotional Distancing), as well as identifying the difference in the effectiveness of the use program for the counseling group according to sex and its continuity in reducing negative emotional sensitivity. The counseling group consisted of (10) university student. The study tools included the negative emotional sensitivity scale and the counseling program designed by the researcher. The study concluded that the dialectical behavioral counseling program is effective in reducing negative emotional sensitivity. There are no statistically significant sex differences in the effectiveness of the used program. In addition, results revealed that the effectiveness of the counseling program continued in the follow-up period relying on the use of proper statistical tests.               

الكلمات الرئيسية