صيغ تربوية مقترحة لتفعيل أدوار کليات التربية في تدعيم الأمن الفکري لدى طلابها لمواجهة ظاهرة التطرف (دراسة حالة) Suggested Educational Formulas to activate the Educational Faculties Roles for Strengthening the Intellectual Security of their Students to Confront the Phenomenon of Extremism (A Case Study)

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة قناة السويس

المستخلص

المستخلص :

تسعى کافة المجتمعات الإنسانية إلى تحقيق الأمن والاستقرار والرفاهية لأفرادها، حيث فطنت التربية المعاصرة إلى أهمية الأمن في حياة الفرد والمجتمع فجعلته هدفاً من أهم أهدافها، وراحت تبذل کل جهدها وثرواتها لتحقيقه بالمجتمع خصوصاً بعد تزايد وانتشار بعض الظواهر السلبية مثل ظاهرة التطرف وزعزعة الأمن. وعلى الرغم مما يُبذل من جهود سواء على المستويين المحلي، أو العربي في التصدي للتطرف، فإن انتشاره يزداد، ويرجّح أن أهم أسباب اخفاق المجتمعات العربية والإسلامية في هذا الصدد هو تجاهل دور التربية أو الإعراض عن هذا الدور الذي يشکّل المعادلة الصعبة في حسم المعرکة مع هذه الظاهرة، والتي ابتليت بها المجتمعات العربية بشکل عام- والمصرية بشکل خاص.ولما کانت کليات التربية من بين المؤسسات التربوية والتعليمية المنوطة بإعداد الأفراد، وصياغة شخصيتهم، لذلک فقد ظهرت الحاجة الماسة إلى دراسة المشکلات والتحديات الفکرية التي تواجه تلک الکليات في القيام بدورها، حيث تعد کليات التربية بمفهومها الشامل والمتکامل أحد أهم المؤسسات المعنية بالقيام بالعملية التربوية والتعليمية، ومن ثم إعداد الطلبة للقيام بدورهم في بناء النشء وصياغة عقولهم.ولذلک جاءت الدراسة الحالية محاولة دراسة أهم الصيغ التربوية المقترحة للأدوار التي يمکن أن تقوم بها کلية التربية بجامعة قناة السويس کنموذج لکليات التربية المصرية في تدعيم الأمن الفکري لدى طلابها لمواجهة التطرف من خلال دراسة تحليلية موجزة لمفهوم الأمن الفکري، والتأثيرات الخارجية عليه، وما يواجهه من صعوبات وتحديات، بالإضافة إلى أهم السبل لمواجهة ظاهرة التطرف.
Abstract
All of the human societies seek to achieve security, stability and well-being of their members. The contemporary education has become so important to the security of the individual and society, making it one of its most important goals and exerting all its efforts to achieve it in society.Despite the efforts exerted at the local and Arab levels to combat extremism, its spread is increasing. It is likely that the most important reasons for the failure of the Arab and Islamic societies in this regard is to ignore the role of education or to refrain from this role, which is the difficult equation in resolving the battle with these Phenomenon, which plagued Arab societies in general - and Egypt in particular.The colleges of education are among the educational institutions entrusted with the preparation of individuals and the formulation of their personality. Therefore, there is an urgent need to study the problems and intellectual challenges facing these faculties in performing their role, The colleges of education, in their comprehensive and integrated sense, are one of the most important institutions involved in carrying out the educational process, and then preparing students to do their part in building young people and formulating their minds.Therefore, the present study is an attempt to study the most important educational formulas suggested for the roles that the educational faculty of Suez Canal University can perform as a model for the Egyptian educational colleges in strengthening the intellectual security of their students to confront extremism through a brief analytical study of the concept of intellectual security and its external influences, and challenges, in addition to the most important ways to confront the phenomenon of extremism.
 

الكلمات الرئيسية