إعادة معايرة اختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية المطور باستخدام النموذج اللوجستي ثلاثي المعلمات .. Recalibrating the Standard Progressive Matrices-Plus Using the Three-Parameter Logistic Model
Mr. Mohammed Mohammed Ateik AL-khadhera King Saud University, department of psychology, college of education, Saudi Arabia. Prof. Ismael Salamah Albursana King Saud University, department of psychology, college of education, Saudi Arabia. Prof. Salaheldin Farah Attallah Bakhietb King Saud University, department of special education, college of education, Saudi Arabia. Yousif Balil Bashir makib King Saud University, department of special education, college of education, Saudi Arabia. Abstract The study aimed to recalibrate the Standard Progressive Matrices-plus (SPM+) using the three-parameter logistic model (3PL). Principal component-based exploratory factor analysis was performed on SPM+ scores of a sample of 2045 basic education students. Calibration was performed according to the 3PL model using BILOG-MG3. Analysis revealed a new calibration of the SPM+. Item difficulty ranged between 1.82 and 2.9 logits for 57 items. Items 58, 59, and 60 whose difficulty values were 99.99 were excluded. Item 33 had the highest difficulty index (2.9), while item 10 had the lowest difficulty index (–1.82). Items 3, 14, 18, and 46 retained their order in the calibration based on Raven's structure and the 3PL model. Items falling among these four items within the same dimension and among dimensions varied.
المستخلص:
هدفت الدراسة إلى إعادة معايرة اختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية المطور (SPM+) باستخدام نموذج اللوجستي ثلاثي المعلمات (3PL). تم إجراء تحليل استكشافي عاملي قائم على المكونات الرئيسية لدرجات SPM+ لعينة مكونة من 2045 طالبًا من طلاب التعليم الأساسي. تم تنفيذ المعايرة وفقًا لنموذج PL3 باستخدام برنامج BILOG-MG3. كشف التحليل عن معايرة جديدة لاختبار SPM+. تراوحت صعوبة البنود بين -1.82 و2.9 لوجيت لـ 57 فقرة. تم استبعاد البنود 58 و59 و60 بسبب قيم صعوبتها العالية (99.99). كان البند 33 هو الأصعب (2.9)، بينما كان البند 10 هو الأسهل (-1.82). حافظت البنود 3 و14 و18 و46 على ترتيبها في المعايرة بناءً على بنية ريفين ونموذج PL3 البنود الواقعة بين هذه البنود الأربع ضمن البعد نفسه وبين الأبعاد المختلفة تباينت في ترتيبها.
الخضر, د. محمد محمد عتيق, البرصان, أ.د. إسماعيل سلامة, بخيت, أ.د. صلاح الدين فرح عطا الله, & مكيّ, يوسف بلال بشير. (2025). إعادة معايرة اختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية المطور باستخدام النموذج اللوجستي ثلاثي المعلمات .. Recalibrating the Standard Progressive Matrices-Plus Using the Three-Parameter Logistic Model. دراسات عربية في التربية وعلم النفس, 154(1), 487-506. doi: 10.21608/saep.2025.421170
MLA
د. محمد محمد عتيق الخضر; أ.د. إسماعيل سلامة البرصان; أ.د. صلاح الدين فرح عطا الله بخيت; يوسف بلال بشير مكيّ. "إعادة معايرة اختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية المطور باستخدام النموذج اللوجستي ثلاثي المعلمات .. Recalibrating the Standard Progressive Matrices-Plus Using the Three-Parameter Logistic Model", دراسات عربية في التربية وعلم النفس, 154, 1, 2025, 487-506. doi: 10.21608/saep.2025.421170
HARVARD
الخضر, د. محمد محمد عتيق, البرصان, أ.د. إسماعيل سلامة, بخيت, أ.د. صلاح الدين فرح عطا الله, مكيّ, يوسف بلال بشير. (2025). 'إعادة معايرة اختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية المطور باستخدام النموذج اللوجستي ثلاثي المعلمات .. Recalibrating the Standard Progressive Matrices-Plus Using the Three-Parameter Logistic Model', دراسات عربية في التربية وعلم النفس, 154(1), pp. 487-506. doi: 10.21608/saep.2025.421170
VANCOUVER
الخضر, د. محمد محمد عتيق, البرصان, أ.د. إسماعيل سلامة, بخيت, أ.د. صلاح الدين فرح عطا الله, مكيّ, يوسف بلال بشير. إعادة معايرة اختبار المصفوفات المتتابعة المعيارية المطور باستخدام النموذج اللوجستي ثلاثي المعلمات .. Recalibrating the Standard Progressive Matrices-Plus Using the Three-Parameter Logistic Model. دراسات عربية في التربية وعلم النفس, 2025; 154(1): 487-506. doi: 10.21608/saep.2025.421170