تدريس النص القرآني باستراتيجية قائمة على التحميل البنائي/ السيميائي لتنمية مستويات البناء اللغوي والتذوق الأدبي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى A strategy Based on Structural / Semotic Loading to Develop the Levels of Linguistic Structure and Aesthetic Taste in the Qur'anic Text of the Arabic Language Learners in other Languages

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التربية جامعة الباحة بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

هدف البحث إلى تقديم استراتيجية قائمة على الدمج بين إجراءات نظريات "الحمل المعرفي، والبنائية، والسيميائية" لتدريس النص القرآني، وقياس فعاليتها في تنمية مستويات البناء اللغوي ومهارات التذوق الأدبي لدى متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى بجامعة الباحة بالمملکة العربية السعودية.   وتمثلت مشکلة البحث في الافتقار الشديد إلى إدخال استراتيجيات جديدة تتواءم مع طبيعة الناطقين بغير العربية والعبء المعرفي لديهم أثناء تدريس النصوص القرآنية بمقرر اللغة العربية بالسنة التحضيرية بجامعة الباحة  وإغفال التعرض لبنيتها اللغوية ـــ والتي لها أهمية کبيرة في تمام تفسير النص وفهمه ــ  وإهمال التذوق الأدبي؛ الأمر الذي ترتب عليه عدم إدراک الطلاب الناطقين بلغات أخرى بجامعة الباحة للبناء اللغوي لآيات النص القرآني، وضعف التذوق الأدبي لديهم.  وتمثلت أدوات ومواد البحث في؛ الاختبار المعرفي لمستويات البناء اللغوي، ومقياس مهارات التذوق الأدبي، وکتاب للطالب، ودليل معلم؛ لتوضيح کيفية تطبيق الاستراتيجية المقترحة في تدريس النص القرآني على عينة من متعلمي اللغة العربية الناطقين بلغات أخرى بالمستوى الأول بالسنة التحضيرية بجامعة الباحة.   وأظهرت نتائج البحث العديد من النتائج المهمة لعل من أهمها؛ قدرة الاستراتيجية التي وضعها البحث على تنمية مستويات البناء اللغوي ومهارات التذوق الأدبي ــ التي حددها البحث ـــ لدى عينة البحث، وتضمنت توصيات البحث ضرورة تطوير طرائق تدريس اللغة العربية للناطقين بلغات أخرى في ضوء مبادئ نظريات تراعي خصائص تعلمهم وتفضيلاتهم الدراسية، وطبائع مقرراتهم الدراسية؛ لدور هذه النظريات في تسهيل التعلم، وحدوث الفهم، والتخلي عن الطرائق التقليدية التي تلغي طبائع وأدوار المتعلم في العملية التعليمية.
The aim of the research is to present a strategy based on the theories of "cognitive load, constructivist, and semiotics.'' and measuring its effectiveness to develop the levels of language structure and aesthetic taste in the text of the Quranic learners of Arabic language speakers in other languages at the University of Baha, Saudi Arabia. The problem of research was the great lack of introduction of new strategies adapted to the nature of the non-Arabic speakers and the cognitive load they had while teaching the Quranic texts in the Arabic language course in the preparatory year at Al-Baha University and the neglect of its linguistic structure, which is of great importance in interpreting and understanding the text and neglecting the aesthetic taste of the language. Which resulted in the lack of awareness of students of other languages ​​in the University of Baha linguistic structure of the verses of the Quranic text, and the weakness of aesthetic taste to them. The research problem was shaped by the following main question: "How can we build a strategy based on structural / semantic loading to develop the levels of language structure and aesthetic taste in the Qur'anic text of Arabic-speaking learners in other languages ​​at Baha University?" The research tools and materials were the cognitive test of linguistic structure levels, the aesthetic taste scale, the student book, and the teacher guide to illustrate how the proposed strategy in teaching the Qur'anic text was applied to a sample of Arabic language learners in other languages in the first level of the preparatory year at Al Baha University.The results of the research showed several important results, perhaps most important: the ability of the strategy developed by the research on the development of levels of language structure and aesthetic taste skills – identified by the research - in the sample of the research. The research recommendations included the need to develop methods of teaching Arabic to speakers in other languagesconsidering the characteristics of their learning, their preferences, and the nature of their courses; the role of these theories in facilitating learning, understanding, and abandoning traditional methods that eliminate the learner's natures and roles in the learning process

الكلمات الرئيسية