أثر توظيف استراتيجية الخرائط المعرفية الحاسوبية في تحسين فهم المقروء لدى متعلمي اللغة الإنجليزية في المستوى الجامعي The Impact of Employing Computer-based Concept Mapping on Enhancing Reading Comprehension in EFL College Learners

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

King Khalid University, Saudi Arabia

المستخلص

The aim of this research was to identify the impact of employing computer-based concept mapping on improving reading comprehension in EFL college students in a reading course for EFL college learners. The sample was comprised of two EFL college students groups, each including 30 male students in a Southern Saudi Arabian university. The experimental group studied the reading course using computer-based concept mapping strategies through IMindMap for presenting the reading passages and themes while the control group studied the same passages and topics in the conventional method. A reading comprehension assessment was applied to both groups after the interventions. Statistical analysis revealed statistically significant differences in the mean scores of both groups (a=0.05) on posttesting to the good of the experimental group. Results also indicated a considerable effect size of using electronic concept mapping strategies in improving reading comprehension in EFL college readers. Recommendations for pedagogy included organizing training workshops for EFL language instructors to use CMC strategies and programs to teach reading skills through CMCstrategies and advanced organizers. Further research recommendations were forwarded
کان الهدف من هذا البحث هو تحديد أثر استخدام خرائط المفاهيم المعتمدة على الکمبيوتر على تحسين فهم المقروء لدى طلاب اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية في مقرر القراءة لمتعلمي اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية. تألفت العينة من مجموعتين من طلاب اللغة الإنجليزية تضم کل منهما 30 طالباً وطالبة في إحدى جامعات جنوب المملکة العربية السعودية. درست المجموعة التجريبية دورة القراءة باستخدام استراتيجيات خرائط المفاهيم المستندة إلى الکمبيوتر من خلال برمجية IMindMap  لتقديم مقاطع وموضوعات القراءة؛ بينما قامت المجموعة الضابطة بدراسة المقاطع والموضوعات نفسها بالطريقة التقليدية. تم تطبيق اختبار الفهم القرائي على کلتا المجموعتين بعد التدخل التجريبي. کشفت نتائج التحليل الإحصائي عن وجود فروق ذات دلالة إحصائية في متوسط الدرجات لکلتا المجموعتين (ألفا = 0.05) في الاختبار البعدي لصالح المجموعة التجريبية. أشارت النتائج أيضًا إلى وجود تأثير کبير في حجم استخدام استراتيجيات خرائط المفاهيم الإلکترونية في تحسين الفهم القرائي لدى طلاب اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية. تضمنت التضمينات التربوية تنظيم ورش عمل تدريبية لمعلمي اللغة الإنجليزية کلغة أجنبية لاستخدام استراتيجيات وبرامج خرائط المفاهيم والمنظمات المتقدمة في لتعليم مهارات القراءة من خلال الحاسوب. کما وضعت الدراسة جملة من التوصيات البحثية المستقبلية الأخرى.

الكلمات الرئيسية