فعالية التدريب باستخدام الاسترخاء الکلامي لتحسين نطق الحروف الهجائية لذوي صعوبات التعلم في مدينة الطائف.

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مشارک بقسم التربية الخاصة جامعة الطائف بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة التعرف إلى فعالية التدريب باستخدام الاسترخاء الکلامي لتحسين نطق الحروف الهجائية لذوي صعوبات التعلم في مدينة الطائف. واعتمدت الدراسة على المنهج شبه التجريبي، وتکونت عينة الدراسة من (40) تلميذاً من التلاميذ ذوي صعوبات التعلم في مدارس الدمج في مدينة الطائف الذين تتراوح أعمارهم (7-12) سنة في الصفوف من الصف الثاني إلى الصف السادس، تم توزيعهم إلى مجموعتين بواقع (20) تلميذاً في کل مجموعة: المجموعة التجريبية تعرضت للبرنامج التدريبي، والمجموعة الضابطة التي لم تتعرض للبرنامج التدريبي. ولتحقيق أهداف الدراسة تمَّ تصميم برنامج تدريبي وتطبيقه على العينة التجريبية، وإعداد اختبار أدائي لقياس مهارة نطق الحروف الهجائية. أظهرت النتائج وجود فروق ذات دلالة إحصائية عند مستوى الدلالة (α≤0.05) تعزى لمتغير المجموعة في کل من مستوى اختبار مهارة نطق الحروف الهجائية بالتسکين واختبار مهارة نطق الحروف الهجائية بالتشکيل واختبار مهارة نطق الحروف الهجائية ککل في القياس البعدي لصالح المجموعة التجريبية، وعدم وجود فروق على متغير العمر في کل من مستوى اختبار مهارة نطق الحروف الهجائية بالتسکين واختبار مهارة نطق الحروف الهجائية بالتشکيل واختبار مهارة نطق الحروف الهجائية ککل. وفي ضوء نتائج الدراسة تم تقديم مجموعة من التوصيات.
Abstract
This study aims at identifying the effectiveness of training using verbal relaxation to improve the pronunciation of alphabets for students with learning disabilities in Taif. The study was based on the quasi-experimental approach. The study sample consisted of (40) students of learning disabilities in the integration schools in Taif city, who are aged (7-12) years in second to sixth grades. They were divided into two groups of 20 students in each group: the experimental group was exposed to the training program and the control group was not exposed to the training program. To achieve the objectives of the study, a training program was designed and applied to the experimental sample, and a performance test was developed to measure the skill of pronunciation of alphabets. The results showed a statistically significant differences at the level of significance (α≤0.05) due to the group variable in pronunciation of consonant letters test, pronunciation of letters with movements test, and pronunciation test as a whole, in favor of the experimental group. The results indicated the absence of differences on the age variable in pronunciation of consonant letters test, the pronunciation of letters with movements test, and pronunciation test as a whole. In light of the results of the study, a set of recommendations were presented.

الكلمات الرئيسية