دور المشارکة في الأنشطة الطلابية في تعزيز قيم المواطنة من وجهة نظر طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

الأستاذ المساعد بقسم أصول التربية کلية التربية جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بالمملکة العربية السعودية

المستخلص

المستخلص :

هدفت الدراسة إلى الکشف عن دور المشارکة في الأنشطة الطلابية في تعزيز قيم المواطنة من وجهة نظر طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بمتوسط حسابي مقداره (3.85 من 5.0) وذلک بشکل عام.استخدمت الدراسة المنهج الوصفي المسحي، وقد تم تصميم أداة الدراسة وتطبيقها على مجتمع الدراسة المکون من (152) طالبة في مدينة الرياض، وتوصلت الدراسة إلى فاعلية دور المشارکة في الأنشطة الطلابية وفي تعزيز قيم المواطنة لدى طالبات جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية بدرجة (موافق) وذلک بشکل عام. وکان من أبرز المعوقات التي تحول بين الطالبة والمشارکة في الأنشطة الطلابية: کثرة التکاليف الدراسية المکلفة بها الطالبة، وندرة إتاحة الفرصة للطالبات في الاشتراک في عملية التخطيط للأنشطة.وکان من أبرز توصيات الدراسة: تخصيص لجان إشرافية مؤهلة تخطط للأنشطة الطلابية على ضوء أهداف منبثقة من سياسة التعليم في المملکة العربية السعودية، وأهداف جامعة الإمام محمد بن سعود الإسلامية، ورؤية المملکة العربية السعودية 2030.
Abstract
This study aims to reveal the role of student activities in strengthening the value of citizenship as perceived by female students of Imam Muhammad Ibn Saud Islamic University, with arithmetic average (3.85 out of 5.00) in general.The researcher used the survey descriptive methods. The study tool was designed and applied to population totaling (152) female students in Riyadh city. The study reveals the effectiveness of the role of participation of students activities in strengthening the citizenship value for females students in Imam Muhammed Ibn Saud University at Degree of (Agree) in general. There were many impediments precluding the students from participation in activities such as the increment of tuitions, the scarcity of opportunities provided to students to participate in the process of planning for activities. The main recommendations of the study are as follows: determination of qualified supervising committees for planning students activities in light of objectives generated from Saudi Arabia’s Education Policy, Imam Muhammad Ibn Saudi University Objectives, Saudi Vision 2030.

الكلمات الرئيسية